onsdag 17 april 2013

Solskyddsfaktor

På morgonen hittade SSK Helena några små mikroskopiska röda prickar med möjligen små vätskeblåsor på sidan av min kropp, så senare kom dom och tog en liten odling för att se vad det kan vara. Kandidater är bältros (av vilande vattkoppvirus), herpes (men det har jag aldrig haft vad jag vet) eller ingenting särskilt. Vi får se.

Jag har fått frågor om donatorn: Han hade ont i armen (och blev kissnödig) under själva skördandet, som dock klarades av på en dag mot normalt två, eftersom hans benmärg hade varit så produktiv. Samma dag fick han åka hem. Dagen efter kände han sig halvt utslagen på förmiddagen, men det blev bättre under dagen, så han jobbade lite hemifrån. Efter det har det varit full swing!

Det första tecknet på dom nya cellernas ankomst är att jag börjat dricka mjölk till maten! Varje måltid! Det har jag inte gjort på över 30 år. Donatorn däremot................

Min Stjärnsyster A-ML var här på eftermiddagen. Jättekul att snacka bort ett tag! Eftermiddagen kom perukmakaren Inga-Lill och tog mått, färgprov och provade lite. Om ett par veckor ska den vara klar.

Vid halv 7 gick jag ut på en promenad. Även fast det är sent måste jag smörja in mig i solskyddsfaktor 50. Dr Gustav har förklarat att både p.g.a. det obefintliga immunförsvaret och p.g.a. all medicin jag får har jag inget naturligt skydd mot hudcancer, som man har sett en förhöjd frekvens av hos stamcellstransplanterade. Dessutom klarar man av rodnaden (inflammationen i huden) sämre. Så kommer det vara i åtminstone ett år, så det blir till att hålla sig i skuggan i sommar!

3 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du mår bättre (: och att det är full fart på donatorn. Ska bli spännande att få se din nya frisyr. Kramar från grannen

    SvaraRadera
  2. Hur stora golfparaplyer har ni hemma? Kan du ju ha på promenaden! Ska vi ta med i morgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit med ett stort paraply och regnjacka hit, så jag är förberedd!

      Radera