måndag 22 april 2013

Dag 11 - Feber

Idag har jag fått mycket uppmärksamhet. Utslaget är på väg tillbaka, men knölen i armhålan har blivit bulligare och ömmar rejält, som en djupt sittande böld. Dr Gustav ordinerade en antibiotika som kan hjälpa, och att den förebyggande svamptabletten sätts tillbaka.

Temperaturen i går kväll och i morse var 37,5 (brukar vara 36-37), och efter lunch hade den stigit till 38,5. Då hade jag suttit hela förmiddagen och slumrat under ett extra-täcke, och fortfarande varit iskall om händerna. Emelie kom och tog blododlingar för att se vad det kan vara, och Annelie lade på ett spritbandage i högra armhålan. Vid det laget började jag känna en begynnande ömhet även på vänstra sidan SSK Helena kände och kollade läget.

Till fikat lockade dom med Linneas hembakade chokladbollar, och det kunde jag förstås inte motstå.

Infektionsläkare Bengt kom och tog bort bandaget och klämde och kände. Aaaaaj! Han trodde inte på en böld, utan snarare mycket ömmande lymfkörtlar, och han ordinerade intravenös antibiotika mot febern. Det brukar man sätta in mot feber om patienten inte har några vita blodkroppar som jag.

Trombocyterna hoppade upp till 37 första dan efter transfusionen och 32 idag. Dom röda håller sig runt 100, och levervärdena sjunker mycket långsamt.

Dr Gustav kom och tittade till mig innan han gick hem. Han förklarade att det kan tar ett par dar innan febern börjar sjunka, även fast man fått intravenös antibiotika. Jag är lite otålig, men får bärga mig. Vid kvälls mätningen hade febern stigit till 39,5. Jag bad om Alvedon för att sänka de, för det kan jag få sa Gustav. Nu kryper jag till kojs och hoppas det är bättre i morgon!

6 kommentarer:

  1. Stackars dig vilken hög feber. Hoppas verkligen att du blir bättre snart. Kramar från grannen

    SvaraRadera
  2. Nu håller vi både tummar och tår att du mår bättre imorgon. Sov gott.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Hoppas det är bättre idag! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hjälte, hoppas febern är lite lägre idag. Styrkekram!

    SvaraRadera
  5. Fingrar, tår och väninnans hunds tassar är korsade. Hoppas febern ger sig! Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Hoppas febern går ner snart!! Massa kramar från oss alla!

    SvaraRadera