söndag 28 april 2013

Dag 17 - Dom neutrofila börjar vakna!

Denna utmärkta bild kommer från
http://tubulus.bloggproffs.se/category/blodet/
Äntligen har dom neuttrofila vita blodkropparna vaknat till liv och ligger på lägsta mätbara nivå; 0,1 miljarder per liter blod. Dom kan pendla lite fram och tillbaka innan dom kommer igång på riktigt, men jag hoppas dom stiger vidare så jag får åka hem snart. Innan dess hoppas jag att dom passar på att ta hand om mina ömma armhålor och den lätta febern som fortfarande är kvar.

Huvudvärken är borta och illamåendet inom rimliga gränser. Jag längtar mest efter lite mer omväxlande mat, men det får vänta tills jag kommer hem.

Jag var ute på en rätt lång promenad (50 min) och spanade in vilka blommor som tittat fram. Sen kom maken och vi löste gårdagens melodikryss, snackade och tog det lugnt. Det är så mycket action jag orkar med på en dag. Nu är jag trött och kryper till sängs!

9 kommentarer:

  1. Kusinen i Sumpan28 april 2013 kl. 22:18

    Vad skönt, heja! Vilken av sorterna på bilden är det du fått från donatorn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår är det den högst upp, urstamcellen, som sedan bildar alla blodkroppar jag behöver.

      Radera
  2. Härligt!!! Keep up the good work!
    Mängder med kramar/B

    SvaraRadera
  3. Åh vad skönt!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
  4. Yeah! Kom igen nu neuttrofila vita blodkroppar!

    Tänker på dig och läser din blogg varje dag. Vill komma och hälsa på men jag är så rädd att jag ska ta med mig några elaka barnbaciller.
    Många kramar kusin Sara

    P.S. Till helgen åker fröna från den perenna luktärten ner i jorden - hoppas den tar sig så det blir leverans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt med den perenna luktärten. Det ser jag verkligen fram emot!
      Nej, barnbaciller är det värsta, så det är nog bäst att vänta lite tills immunförsvaret blivit lite stabilare.
      Kram

      Radera
  5. Hihi, så förvånad jag blev när jag läste igenom din blogg (som jag tycker mycket om) och hittade bilden ovan (utvecklingen av olika blodkroppar). Det är nämligen jag som har ritat den =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag hoppas du inte har något emot att jag "lånade den"! Det var den absolut bästa och tydligaste bild jag kunde hitta.
      Har du också gått igenom en stamcellstransplantation?

      Radera
    2. Kom till slut på att jag kunde hitta din blogg via användarnamnet (det tar lite tid ibland!) och förstår att du pluggar till läkare. Såg också originalbilden! Är det någon annan som lagt in texten (den fanns där när jag hittade den)? Är imponerad av dina kunskaper som skiner igenom i bloggen och kommentarerna.
      Är också mycket skakad av ditt livsöde och allt du behövt gå igenom. Jag hoppas verkligen att du hänger i och att förbättringarna fortsätter. Alternativet drabbar dina anhöriga mycket hårdare än du kan ana. För alltid!
      Varma kramar till dig!

      Radera