torsdag 4 april 2013

Inläggning på B87 / CAST

Förlängning av sjukskrivningen kom i posten igår. 100% till 15/8, sen får vi se. Den postade jag till försäkringskassan tillsammans med deklarationen på morgonen. Skönt att slippa ha det hängande när man inte är på topp!

Utanför dörren till B87 sitter en stor skylt att man INTE får föra in krukväxter där, för det finns bakterier i jorden som man inte klarar av utan immunförsvar. Kan vara bra att veta. Jag blev omhändertagen av syster Helena och undersköterskan Helena (skönt att slippa komma ihåg så många namn!) och fick boa in mig i rum 9. Det är ett väldigt litet rum med bara en säng, men dom kan ställa in en tältsäng när någon anhörig ska sova över, och en motionscyker ska dom klämma in när isoleringen börjar.

CVKn funkade perfekt. Vad skönt att slippa bli stucken! Helena tog en hel drös med blodrör, hon spolade slangarna och tog ett odlingsprov i hålet (ska göras varje vecka) innan hon lade på nytt förband. USK-Helena tog blodtrycket (150/100 - lite högt), syresättning av blodet, puls, vikt och odlingsprov i näsa, hals och "underredet". Så mätte vi fördelning av kroppsvikten i muskler, fett, ben m.m. i respektive kroppsdel.

Syster Karin kom och pratade igenom erbjudandet om att vara med på studier som jag tidigare fått papper på och läst igenom. Jag gick med på alla 6 studier - varför inte bidra lite till vetenskapen och förbättrad vård när man kan? Så kom hon och tog ett par extra blodrör för en av studierna.

USK-Helena kom och intervjuade mig om mat, dryck, avföring, allergier och sånt, och jag frågade lite om sånt jag undrat över. Den övriga genomgången sparar vi till imorgon, för det var lite tight med tid (för att jag ska få så mycket tid som möjligt hemma idag).

Så gick jag ner till ögonmottagningen (som tydligen tillhör S:t Erik) och blev undersökt av syster Grace och doktor Jan. Iriten ser bra ut, så jag slipper ta dom pupillvidgande dropparna och kan dra ner på cortisonet succesivt till sista dagen 12/4.

Tillbaka på mitt rum fick jag lunch (som tur var hade jag tagit med svartpeppar, för det ingick inte J) och samtidigt kom doktor Johan för en genomgång. Det fick bli med racerfart för att hinna till tandläkartiden. Han pratade igenom lite vad som kommer att hända och tog reda på i detalj hur jag mår. Jag måste sluta med Artrox-tabletterna som jag tar, för dom passar inte ihop med övrig medicinering. Och får jag migrän får jag säga till så försöker dom lösa det, för det verkar inte som att mina vanliga migräntabletter (Sumatriptan) funkar heller. Generellt ska jag säga till eller ringa så fort något känns dåligt eller konstigt så dom kan parera saker som dyker upp tidigt. Jag fick en liten låda med tabletter att ta hemma i kväll och i morgon bitti. Det vete sjutton vad det är, men det ska jag ta reda på när vi har mera tid.

En snabb tandborstning och ner till tandläkaren som jag oroat mig för efter den omfattande röntgningen för två veckor sen. Men det hade jag absolut inte behövt göra. Tandläkare Karin som har hand om transplantationpatienterna förklarade att dom oftast inte åtgärdar något, men vill vara medvetna om eventuella oroshärdar som finns. Och i mitt fall såg allt utmärkt ut. Förutom tänderna tittade hon noga på slemhinnorna för att ha en bild av utgångsläget. Så gick hon igenom rutiner för munvård, och sa åt mig att säga till så fort något känns konstigt. Rutinerna finns upplagda under länkarna för den som vill veta vad jag kommer att ägna dagarna åt! Hon kommer att vara på avdelningen ofta, och annars kan personalen kalla upp henne för att titta på eventuella problem. Jag kommer att få återbesök hos henne om 3, 6 och 12 månader, och får inte gå till min vanliga tandläkare om något händer. Allt ska skötas av henne som har erfarenhet av den speciella situationen.

Fri som en fågel fick jag sen åka hem på permission! Förhoppningsvis kan jag göra det även imorgon, men det beror på värdena.

Bland länkarna finns också generell information som kan vara bra att veta om ni kommer på besök, samt kostföreskrifter som kan vara bra att veta om ni vill ta med er något ätbart.

6 kommentarer:

  1. Jisses vilken apparat! Tänker på dej en hel massa.Kramar!

    SvaraRadera
  2. Gud nådde dig om vi ska sköta gässen själva imorgon, hur ska det gå?
    Hur ser man länkarna du nämner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till höger under rubriken länkar klickar man på den man vill läsa. För mig funkar det i alla fall. Låt mig veta om du får till det!

      Radera
  3. Titta.... jag har äntligen lärt mig hur det funkar med kommentarerna. (Man e ju 1 riktig hacker) Bra kämpat syrran. Vi ses bland Gässen i morrn. Kram A.

    SvaraRadera
  4. Hittade länkarna till sist. Hårda bud o tydliga rutiner. Ingen nyvalen svartpeppar, hur fn ska det gå?
    Igår lärde jag mig att honungens egenskaper förstörs om det blandas i vätska över 37gr. Vi fick en genomgång på jobbet om förband innehållande Manuka honung. Spännande!

    SvaraRadera