måndag 15 april 2013

Dag 4 präglad av migrän

Migränen vill inte släppa greppet, och antagligen är det så att tabletterna jag får (Citodon) bara tar hand om huvudvärken, inte illamåendet som hör till. Mina vanliga migräntabletter (Sumatriptan) åtgärdar båda. Därför har illamåendet varit värre dom senaste dagarna med en del hulkningar som följd.

Dom har börjat kolla koncentrationen av olika läkemedel i blodet, så i morse tog dom 5 rör mot tidigare 2. Det visade sig att koncentrationen av avstötningsmedicin (verksamt ämne: takrolimus) är lite hög, så dom minskar antalet tabletter av den typen. Vi får inte skrämma bort donatorns celler, utan får lämna lite utrymme för kampen som ska utkämpas i min kropp framöver, och som det är tänkt att donatorn ska vinna. Även någon annan koncentration var lite hög, så dom minskar dosen. Jag har absolut ingenting emot att behöva svälja färre tabletter!

Dr Gustav kom och pratade lite, och jag frågade hur det blir sen när jag kommer hem. Jag kommer fortfarande vara infektionskänslig, så stora sällskap som inte är 100% insatta i problematiken är ingen bra ide. Och helst ska jag inte umgås med små barn.

Annars har dagen flutit på som vanligt; provtagning och mätningar av det ena och det andra nu och då, Kalciumfolinat  i CVKn för att stimulera benmärgen, Fragminspruta i magen, skölja munnen med det ena och andra och kämpa i mig mat och tabletter så gott det går. Föräldrarna har varit på besök lagom till eftermiddagsfikat och pratat bort en stund, och mellan varven har jag slumrat lite och sett sista dagens golf. Mycket spännande!

8 kommentarer:

  1. Det lät spännande med vitaminpåfyllning. Det har jag inte hört talas om förut inom sjukvården.
    Tur att även du får möjlighet att titta på golf. Det slår ihjäl lite tid.
    Jag har fixat en påse till CVK-slangarna men hittar inte din mejladress.
    Min är monneu2@hotmail.com
    Mejla mig adressen vart jag kan skicka den.

    Fortsätt och försök få i dig lite mat. Då kanske du slipper sonden.
    Kram Monne

    SvaraRadera
  2. Väldigt trevligt med färre tabletter! Hoppas att illamåendet minskar då också. Hoppas du sover gott! Kram

    SvaraRadera
  3. Oj tufft med migränen mitt i allt, man kan ju också må illa av Citodon, men det kanske inte gäller dig. Bilden är rätt talande! Jag undrar över onsdagen då jag ju är på HS mellan ca 13-15 men det verkar ju inte läge för någon promenad gissar jag. Men kanske kan jag lämna något till dig på avdelningen? Är du sugen på något speciellt att äta eller läsa eller så?
    Kram
    Ann-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du ändå är här tycker jag att du kan titta in en stund. Avd B87 rum 9. Du spritar händerna i "slussen" utanför rummet och lämnar skor och ytterkläder där. Så får vi hålla vederbörligt avstånd. Jag behöver ingenting att äta eller läsa. Har redan så det räcker.
      Kram

      Radera
    2. Då kommer jag! runt 14-14,30 tiden gissar jag, ska bli fint att ses!

      Radera
  4. Men usch inte kul att läsa att du ska behöva ha migrän också... :( Kan de inte ge dig något annat än primperan? I alla fall nu när du ligger inne tänker jag.. Hoppas du får komma hem snart och att du slipper migränen!

    Hör av er om ni behöver något! Ge Maria mitt nr så hon har det om hon vill prata eller kanske träffas på en fika! Massor med kramar till dig!! massor med styrkekramar fast du inte behöver dem! :)

    Kram
    Loretto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Migränen har gett med sig idag. Jag fick Ondansetron tidigare, men det hjälpte inte lika bra.
      Bra idé med telefonnumret. Jag skickar det till Maria.
      Sköt om er!

      Radera
  5. Skönt att läsa att din migrän har gett med sig. Hur mycket ska du behöva stå ut med!!! Många kramar från Grannen

    SvaraRadera