fredag 5 april 2013

Konditioneringen börjar

Jag mår alldeles utmärkt efter första cellgiftkuren, och har fått åka hem över natten, men hinner inte skriva mer nu. I morgon får jag ingen nattpermis, så då kan jag fylla i mer detaljer.
Trevlig helg!!!

Fylligare uppdatering i efterhand:
Idag börjar alltså Konditioneringen, som den här tyngre cellgiftsbehandlingen för att slå ut mina egna stamceller heter. Den består av 3 dagar med cellgift i CVKn fm och em, och sedan 2 dagar med cellgift bara fm. (Inte tvärt om som jag tidigare fått information om och förhoppning att få åka hem!)

Jag kom in och fick direkt en kopp kaffe serverad. USK Annelie kom och tog blodtryck (120/70), vikt, syresättning och puls. Allt var bra. Så fick jag lämna avföringsprov som jag skulle gjort igår, men då hade jag inget att ge. Nu fick dom en hel koblaja. Håll till godo!
Så kom SSK Helena och tog blodprov, gav kortison, medel mot illamående och satte igång
cellgifterna som skulle droppa i en timme in i min CVK.  I tv:n hade jag satt in USB-minnet där vi spelat in gårdagskvällens dam-golf från USA-touren, så där satt jag i min bakåtlutade fåtölj med fötterna på en stol, kollade på golf och blev serverad fika. Inte helt fel faktiskt!

Sjukgymnasten Ellen kom och förhörde sig om mina träningsvanor och berättade lite om vilken LÄTT träning jag kan göra. När HBt är under 80 eller trombocyterna under 11 får jag inte träna alls. I övrigt fick jag ett schema med lite enkla övningar att göra och en aktivitetsdagbok att fylla i varje dag. Hon hämtade också en träningscykel som jag får använda med lätt belastning och uppmuntrade mig att ta promenader utomhus. Det är det bästa av alla alternativen. Även när jag mår dåligt ska jag helst försöka sitta uppe en del för att ge lungorna lite plats. Så mätte hon handstyrkan för att ha ett utgångsvärde.

Doktor Johan kom och gick igenom medicinlistan som vi inte hann med igår. Förutom 2 sorters cellgifter, kortison och medel mot illamående i droppform får jag varje dag:
  • 4 kapslar Ursokalk för att skydda levern
  • 1 tablett Trombyl för att förebygga blodpropp (tills trombocytvärdena sjunker)
  • 1 tablett Behepan (B12) för att stimulera produktionen av blodkroppar
  • 4 tabletter Bactrim, förebyggande antibiotika
  • 1 kapsel Fluconazol Actavis förebyggande mot svamp 
  • 1 tablett Allopurinol mot hög urinsyra för att skydda njurarna
  • 1 Zolpidem sömntablett
  • Ögondroppar mot Iriten i avtagande mängd
Så fick jag in matsedeln för helgen och nästa vecka och fick kryssa i vad jag vill ha till lunch och middag. Varje måltid får jag välja mellan 3-5 olika rätter och 2 olika efterrätter till lunch. Inte illa! Jag fick också in en enkät att fylla i för en av studierna jag deltar i.

Helena kom och gick igenom lite rutiner och laddade flera sjukresor på mitt kort. Så kom lunchen. Jag fick också krossad is att suga på så ofta som möjligt för att dra ihop blodkärlen i munnen och hindra att så mycket cellgifter kommer dit. Det minskar risken för problem senare. Och en flaska saltlösning att skölja munnen med varje timme för att minska risken för "segt saliv", en vanlig biverkning.

Doktor Johan kom tillbaka och lyssnade på lunga och mage, klämde runt och kollade efter konstigheter på armar och kropp. Det gäller att upptäcka saker i tid så man kan behandla innan det blir för illa. Så sade han att dom gjorde ett undantag eftersom jag hade så bra värden och mådde så bra så jag fick åka hem, men jag måste ringa och komma in så fort jag fick feber eller något annat hände.

USK Anita kom och tog blodtryck och temp, och sedan satte Helena andra omgången cellgifter som skulle ta 2 h med en halvtimme spolning med saltlösning efter. Mera Golf på TV!

Medan jag låg där kom dom och tog fikabeställning och idag fanns det nybakade kakor förutom allt det vanliga. Det kändes lite svagt som kramp i magen under andra omgången som är tyngre än den första, men inte mycket alls. När det hela var klart fick jag packa ihop och åka hem för sista gången på ett tag. Johan var väldigt tydlig med att det inte skulle bli några med undantag! Hemma väntade en härlig middag hos föräldrarna och med bröderna och svägerskan närvarande. En mycket bra sista kväll hemma!

1 kommentar:

  1. Du skriver underbart och, du är en riktig kämpe och super duktig på wordfue, får stryk hela tiden nu för tiden. Vi hade en toppen lunch på bockholmen igår och alla tjejerna var på g inför säsongen, kram MONA

    SvaraRadera