fredag 12 april 2013

Dag 1

Min lägenhet för ett par veckor! Sängen
är max 80 cm bred med en slags galon-
madrass, så jag ligger inte i den i onödan!
Vanliga morgonrutiner: Tidigt blodprov, morgonmätningar, byta anslutningsslangar till CVKn, nya kläder och handdukar, frukostbeställning, frukost med tabletter, dusch och insmörjning (huden blir väldigt torr och man vill undvika att det uppstår sår och sprickor så långt det går).

Idag är dom vita totalt 1,0 och Neutrofila 0,7, så jag slipper isoleringen en dag till. Dels fanns det lite vita kvar i cellerna jag fick av donatorn, och dels boostade mitt flämtande immunförsvar troligen upp när jag fick den där nässelutslagsreaktionen vid transplantationen, så det kan bli så här.

Dr Johan kom på rond och kollade läget. Nässelutslagen är borta, illamåendet är nästan borta, munnen och halsen är bättre men det syns små sårigheter, blodproppen är på väg åt rätt håll och jag är lös i magen. Det senare är OK om man går på toa 2-3 gånger per dag, men blir det mer vill dom kolla upp vad det kan vara. Jag har fått ett skumt ringformat märke på sidan som vi får hålla koll på.

Jag pysslade lite med post och annat tills SSK Helena och Emelie kom och lade om CVKn och tog odlingsprov i hålet. Eftersom jag inte 'är isolerad kunde jag gå på en promenad med "Sommar i P1" i öronen och gåstavarna i händerna. Det var kallt och ruggigt, men friskt att komma ut och röra sig lite och skönt att komma in i värmen igen. Sen var jag rätt matt (HBt är 107, så det kanske inte är så konstigt) och vilade lite innan lunchen kom in. Jag märker att smaken blivit förändrad nu, men det går bra att äta ändå.

Jag sköljer och sväljer Mycostatin 4 ggr per dag (det FÅR jag inte glömma), sköljer med saltlösning varje timme (borde jag göra men det blir mer sällan) och suger på is emellanåt. Det är mycket med munnen! Tog i alla fall sista ögondroppen för Iriten idag, så nu behöver jag inte komma ihåg det.

Svärmor kom på besök och vi snackade och fikade. Mycket trevligt! Sen kom USK Anita och gav en shot i CVKn för att stimulera benmärgen och Fragminsprutan i magen mot blodproppen. Efter middagen kollade jag på inspelad golf från i natt.

Kusin BH kom förbi efter att ha hälsat på sin pappa som fått en ny lever i veckan längre bort på samma plan. Kul! Vi snackade bort en stund innan det var dags för kvällstabletterna, mera golf och läggdags.

4 kommentarer:

  1. Visst prasslar sängen? Sov gott hur som helst!

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är att sängarna är rätt nerlegade med en grop i mitten! Fö låter det som den bästa tänkbara vård, känns tryggt.
    See you.
    Xxx

    SvaraRadera
  3. Jag är här... med Dig som vanligt, finns inga ord, jo bara

    DU ÄR BÄST!!!

    STOR Kram!!
    "Flickan"

    SvaraRadera
  4. Kära kusin!
    Vi tänker på dej och håller tummarna - jättehårt! Hälsa din familj också!
    Kramar från oss på Trundön

    SvaraRadera