onsdag 24 april 2013

Dag 13 - Håret har vissnat

Nu har håret verkligen vissnat. Stora tofsar följer med när jag drar fingrarna genom kalufsen. Jag har kommit överens med personalen att dom ska hjälpa mig att raka bort det imorgon bitti innan duschen och innan dom byter lakanen.

Dr Gustav har varit här och berättat att dom hittat en bakterie som heter Pseudomonas i blodet. Dom har gjort en resistenstest som visar att den antibiotika jag hade från början, men som dom tog bort när levervärdena steg, tar på bakterien, så nu sätter dom tillbaka den.

Infektionsläkaren Lisa var också här och pinade mina armhålor och tittade på ärret på nyckelbenet där dom gick in för att installera CVKn, för det har blivit rött och ömmande. Nu har jag fått sprit-bandage på det. Det mesta verkar kunna fixas med sprit (utom datorer!).

Mina vita totalt har stigit till 0,3 från 0,1 (dom neutrofila är fortfarande omätbara) och trombocyterna har stigit från 33 igår till 44 idag. Det kan betyda att dom nya stamcellerna börjat jobba lite, men kan också vara falskt alarm så det sjunker undan imorgon igen. Vi får se! Doktorerna säger i alla fall att man kan ha en infektion i kroppen som blossar upp (som ärret på nyckelbenet) när det börjar komma vita blodkroppar som kan samlas där. För er som har svårt att hålla isär alla blodkropparna finns här en mycket pedagogisk låt i ämnet. Om inte länken funkar kan ni kopiera den och klistra in i ett nytt fönster.

http://youtu.be/S8nSTaXHZP4

"Hos alla människor finns i blodet, en mycket liten cell.
Det e en röd blodkropp, och dess uppgift e lite speciell.
Den transporterar syre från lungorna till resten av vår kropp.
Det finns miljarder av dom små kropparna i vårt blodomlopp.

En annan typ av blodkropp e helt och hållet vit.
Den dödar och äter bakterier med en kolossal aptit.
Den försvarar oss mot infektioner och liknande förlopp.
Det finns miljarder av dom små kropparna i vårt blodomlopp.

Den tredje sorten blodkropp e väldigt effektiv.
Den e väsentlig vid en skada av exempelvis en kniv.
Den kallas blodplätt o ser till att blodet levras till en propp.
Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp.

Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp.
Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp."

Donatorn var här och fikade på eftermiddagen efter att ha irrat runt på sjukhuset ett bra tag, frågat olika människor, ringt mig 2 gånger och försökt övertyga personalen på avd. M87 att dom ska titta en gång till efter rum 9 trots att det bara finns 8 rum där (jag ligger på B87)! Förstår ni att jag har svårt att tro att cellerna ska ha hittat fram redan?!! Han fick i alla fall en stor kaffe och sockerkaka som belöning för att han till slut kom fram.

Sen kom vännen EJ och förströdde mig ett bra tag. Mycket trevligt. Jag fick ett par alvedon, för yrseln och frossan ökade, och vilade en stund.

På kvällen dök maken upp och vi löste Melodikrysset och snackade.

7 kommentarer:

  1. När syrran backpackade i Asien för många år sedan fick hon för sej att raka av allt hår. Rakapparaten orkade inte klart så defick bli frisör på stan för att göra klart. Fönstret mot gatan var fullsmockat med fascinerade åskådare! Så gör man inte som kvinna där, deras hår klipps inte.Hoppas den där inkräktare snabbt blir utslagen!kram!

    SvaraRadera
  2. Mycket pedagogiskt om blodkroppar, fast det kanske var en melodi också ska kolla youtube. Mycket roligt med att dontarn försökte få personalen att leta efter ett rum sin inte finns, men tänk på att om hans stamceller har samma egenskaper så är de väldigt envisa även om det har lite svårt att orientera sig! Jag skrattade verkligen när jag läste det, hälsa honom så mycket från mig! Minns du när vi läste Hitchcock och det var en hiss i ett hus som gick upp till en våning, som sen inte fanns, jag ryser fortfarande när jag tänker på det....Det blir spännande att höra hur du upplever att raka håret i morgon. Vila nu och se till att bakterien försvinner. Sov gott o stor kram
    Ann-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju en positiv tanke med envisheten. Jag får satsa på den!
      Nej den där med hissen minns jag inte, men jag minns att vi läste ett avsnitt ur Fåglarna i någon veckotidning i fäbodstugan, och tyckte den var RUSKIG!
      Jag vilar mest hela dagen, så det ska nog bli bättre snart.
      Kram!

      Radera
  3. Hej kusin!!

    Det kommer säkert att kännas bättre i håret när du fått det bortrakat! För det känns lite konstigt medan det lossnar tussar.
    Har du fått peruken -erna? För min del fungerade det och kändes bättre utan peruk. Det var som att bära en varm mössa inomhus. Men det är säkert individuellt beroende på hur känslig man är för värme.
    Hälsa J och kanske han kan testa om navigatorn på telefonen funkar på sjukhus också!!?? Skämt åsido så är ni båda så positiva och har kämparglöd!
    Fortsätt med det!! Kramar från Trundön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att slippa allt hår överallt, fast lite kallt och väldigt ovant framför spegeln. Jag får skaffa mig ett par virkade mössor.
      Nej, peruken har inte kommit än. I slutet på veckan eller början på nästa.
      Igår när J gick härifrån satte jag på "Latitude" på mobilen och kunde följa hur han irrade lite i korridorerna innan han kom rätt. Bra underhållning!
      Tack för ert härliga stöd, och hälsa alla däruppe!
      Kram
      AK

      Radera
    2. Vill bara påpeka att jag bara gick fel två gånger och behövde bara fråga en städare en gång för att hitta ut ur sjukhuset! Så det så ;-) /J.

      Radera
    3. Helt otroligt att du hittade dit när du skulle donera cellerna....hörde att du skulle ha kommit samtidigt som jag i onsdags om det inte kommit saker emellan, hade varit fint att träffa dig, det var längsen, är så glad att du har kunnat donera dina desorienterade men helt säker mycket livskraftiga celler till min stjärnsyster!
      syssling Ann-Marie

      Radera