onsdag 18 september 2013

Onsdag eftermiddag

Det enda minimala fällbordet blir datorplats
Jag lyckades äta ett par tuggor lunch, men det känns direkt i magen. Tror ändå att det är bra om den får röra sig lite. Maken kom med datorn och lite annat, så nu kan jag skriva lite lättare och lägga in bilder!

Den medicinering och behandling som läkarna sade att vi skulle fortsätta med ser ut så här:

  • Omeprazol för magen 1 gång/dag
  • Endocort för magen och med kortison 3 ggr/dag
  • D-vitamindroppar 1 gång/dag
  • Behepan (B12) 1 gång/dag
  • Kabiven Perifer näringsdropp 1 gång/dag (i 12 timmar!)
  • Betapred kortison intravenöst 2 ggr/dag
  • Noxafil shot mot svamp 3 ggr/dag
  • Stilnoct sömntablett 1 gång/dag
  • Bactrim antibiotika 2 ggr/dag må+on+fr
  • Blodprov i armvecket för att kolla värden 1 gång/dag (vid 06-tiden)
  • Blodprov i fingret för att kolla blodsockret 6 ggr/dygn (03, 07, 11, 13, 19, 23)
  • Temp, syresättnings- och blodtrycksmätning emellanåt
Dom delar inte ut en dosett en gång per dag som dom gjorde på CAST, utan kommer hit varje gång det är nåt, olika personer för olika prov och för olika mediciner. Så då vet ni att jag inte behöver känna mig ensam i alla fall!
Jag har fått skapa en egen fåtölj för att kunna sitta uppe lite
förutom vid datorn.  Ett tag funkar det innan ryggen protesterar

Blodsockret har under eftermiddagen legat på 7,9 respektive 7,8, så det håller sig under behandlingsgränsen just nu. Kortisonet gör också dels att jag blir rödblommig i ansiktet och dels att jag bygger på fett i ansikte och buk. När det gäller buken tror jag att det är retroaktiv, så allt bukfett under alla år har nu fått en förklaring! Det där med ansiktet har jag sett på andra, men inte tänkt att jag själv skulle påverkas. Jag gick och tittade mig i spegeln, för jag har inte tänkt på det tidigare, och inser att jag börjar likna en rödbrusig Gubben-i-månen! Men alla biverkningar vägs upp av det positiva att den friska benmärgen äntligen tagit sig så stor majoritet!

Jag åt lite kyckling till middag, och nu är magen alldeles bullrig och gasig. Tur att jag har eget rum! Har läst ut min bok (men har 2 till + talböcker att ta till) och såg lite play-tv på datorn under eftermiddagen. Efter att Johanna kom och satte näringsdroppet inser jag att det inte är den misslyckade infarten som värker utan själva droppet, för nu har det börjat igen. Med sömntabletten ska det nog gå att få ihop tillräckligt med sömn i alla fall. Kl. 22 kommer en medicinladdning och 23 blir det stick i fingret. Sen kan jag försöka knoppa in!

2 kommentarer:

  1. Åh wow vilken medicinmängd! Och alla de där kontrollerna... Får du vara i fred en enda stund? :-P Ser inte alls lika trevligt ut som på Cast. Ligger du på avdelningen?
    Jag fick höga kortison- doser 2001 (åt som mest 30 tabletter om dagen), har för mig att en av dom var Betapred. Min mage svällde upp så ett tag kunde jag inte ens knäppa byxorna och ansiktet såg ut som en skär fotboll. Inte charmigt alls och extra känsligt när man är 15 år. Men tack och lov så återgår man till det normala igen så fort kortisonet plockas bort :)
    Och grattis till donator- resultatet! Är väldigt glad för din skull.
    Har skittaskiga blodvärden, de vita är en bra bit under intervallet, annars hade jag kommit och hälsat på dig en sväng. Men fortsätt krya på dig så ska jag pusha upp mina små neutrofila :-)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var mycket bättre på CAST, men det är ju inte för så länge.
      Skönt att uppsvällningen går bort efter medicineringen. Man vill ju inte bli så här permanent!
      Ja, jag såg på senaste rapporten att dina neutrofila var nere i farozonen, så vi får avvakta. Nu vet dom säkert att jag inte har någon magsjuka utan garanterat gvh, så när jag är hemma och dina värden är lite stabilare får vi ta en träff hemma istället. Det ser jag fram emot!
      Kram

      Radera