torsdag 19 september 2013

Dag +160: Garanterat ingen magsjuka, utan ren GVH

Värken i PVKn ökade bara, och när Nattsköterskan Monica kom sade hon att näringsdroppet är kärlretande, så det är rätt vanligt. Har det väl börjat blir det bara värre, och det här är ju andra natten i samma kärl. Hon stängde av droppet och då försvann värken. Så satte hon en ny PVK i högerarmen istället. Där värkte det inte alls, så det var ju rätt åtgärd. USK Inga-Lill kom och tog blodsockret till 8,4. Sen dess har det varit uppe på 9,2 och ner till 8,2 igen, så det håller sig på rätt sida gränsen!

Så tog jag min halva sömntablett och sov i ett par timmar. Kvart i tre vaknade jag och tänkte att jag kunde ta andra halvan efter 3-sticket. Låg och väntade, läste twitter, och väntade igen. Kvart i 5 tänkte jag att dom kanske ändrat planerna så jag tog min tablett. När jag precis somnat dök Therese upp och sade glatt att dom hade låtit mig sova........ Nåja, det gick bra att somna igen i alla fall!

Johanna kom med mina d-vitamindroppar i en sked, så ryktet hade visst spridit sig att jag sade till igår. Syresättningsprovet på morgonen visade på 90-92% (Johanna testade i flera fingrar) och det ska helst vara 100%. Jag glömde fråga läkaren om det, men har skrivit upp det till imorgon.

Min vanliga frukost (en rostmacka ett glas nyponsoppa och en mugg te) gick ner, men inte mer. På förmiddagen kom min stjärnsyster (vi är sysslingar och låg i samma rum på bb där vi fötts samma dag) A-ML på besök efter ett eget läkarbesök här på Huddinge. Hon äter kortison sen många år och gör gastroskopi en gång om året, så vi hade många erfarenheter att utbyta! Kul!

SSK Johanna kom och tog dagens blodprover, och när värdena var klara kom Dr Ksenia från CAST på rond.

  • Alla bakterie- och virusprover var negativa, så nu är magsjuketeorin helt struken. 
  • Biopsierna i magen visar att det är GVH av grad 2-3 på en 4-gradig skala. Medicineringen är den rätta, så vi fortsätter den och förhoppningsvis kan jag gå över till kortison i tablettform i början på veckan och åka hem.
  • Förmodligen kan jag vara sympromfri om runt 2 veckor, men sen fortsätter man med lägre dos kortisontabletter  i troligen några månader för att det inte ska komma tillbaka. Man kan göra en ny gastroskopi för att kolla att det är helt borta, men jag hoppas att jag slipper det!
  • Jag frågade om det gick att få näringsdrycker istället för droppet, och det skulle jag få. Skönt!
  • Jag har hört att man lagrar på sig järn efter flera blodtransfusioner, så jag frågade om det också. Normalt blir det ett problem efter 15-20 transfusioner, och jag har ju bara fått 6, så det borde vara lugnt. Man kan eventuellt göra ett ferritin-prov som visar på järnmättnad i kroppen så småningom.
  • Jag fick utskrift på chimerism-provet i benmärgen, och dom exakta värdena är donatorandel:
    98,2% CD3 (En lymfocyttyp som kallas mördar-T-celler som dödar andra oönskade celler)
    97,5% CD33 (Myeloiska celler, där min sjukdom sitter)
    98,1% CD34 (Stamceller)
    En betydande förbättring från tidigare, och så har jag något att jämföra med till nästa gång!
Till lunch lyckades jag äta en pannbiff, en potatis och
lite stuvade morötter. Det tar sig! Sen sade magen ifrån. Den är gasig som bara den, men det är bättre än att vara illamående i alla fall.

Jag har fått min första näringsdryck, och nu rullar det väl på så här. Om inget oväntat inträffar återkommer jag i morgon efter ronden igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar