torsdag 12 september 2013

Dag +153: Benmärgsbiopsi

Igår var det exakt 5 månader sedan transplantationen. Idag var det dags för ett nytt försök på benmärgsprovet. Dr Hanna utförde provet assisterad av USK Anneli. Det gick riktigt bra den här gången också. Dr Hanna pickade ordentligt i benhinnan med bedövningssprutan på min begäran, så provet kändes inte så himla mycket. Hon tog ut en liten cylinder, ca 1 mm i diameter och ca 25 mm lång. Dom måste ha minst 2 cm sade hon.

Jag fick en print av senaste blodvärdena av syster Kerstin. HBt är nu nere på 89, så hon lade till ett basprov på nästa veckas provremiss, om det skulle vara så att jag behöver en transfusion redan då. Jag har läkarbesök på måndag, så min plan är att åka ett par timmar tidigare och ta blodprov på Huddinge innan. Förhoppningsvis hinner blod-svaren komma till läkarbesöket då. Benmärgsprovet tar längre tid, så det får jag nog svar på under påföljande läkarbesök.

4 kommentarer:

  1. Du är härdad, benmärgstickan är ju tjock som ett sugrör och det krävs rejäla armmuskler för att trycka in den i benmärgen.
    Du ligger inom normalvärdena på nästan alla proverna vilket måste ses som positivt. Jag håller tummarna att det fortsätter så.

    Här uppe i norr går livet långsamt och samtidigt snabbt vidare. Jag jobbar för fullt och mycket. Det skingrar tankarna just nu men är inte hållbart i längden.
    Lite golf har det blivit och årets sista tävling för mig är på lördag. Jag hoppas att finvädret håller i sig och att formen infinner sig. Kram monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom flesta värdena håller sig inom marginalen, och det är ju bra.
      Jag håller tummarna för dig på lördag. Själv har jag bestämt mig för att inte tävla i år, eftersom man träffar så mycket folk vid samling och prisutdelning och så. En vanlig runda med max 4 pers är mycket bättre ur smittosynpunkt. Men nästa år ska jag vara med på varenda tävling!!!
      Kram

      Radera
  2. Skönt att det gick så pass smärtfritt! Då behöver jag inte känna mig så orolig ifall jag måste göra samma sak. Men vad var de stora skillnaderna i hur det kändes från ett vanligt benmärgsprov? Om det fanns några?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ungefär lika när dom kör in nålen. Vid vätskeprovet ilar det liksom till när dom suger ut benmärgen, men vid biopsi molvärker det ut i skelettet ganska likt molande mensvärk. Jag kan inte säga att den ena är värre än den andra. Dom här två sista gångerna har dom pickat extra mycket med bedövningssprutan i benhinnan (jag tror att jag läste det hos dig, så sist bad jag om det) och då har det varit mycket mindre smärta än tidigare. Vet inte om det är slump eller om det verkligen funkar.
      Vad har du för läkartid på måndag?
      Kram

      Radera