lördag 21 september 2013

Dag +162: Äntligen en fåtölj!

På kvällen när SSK Julia kom för att ge kortisonet intravenöst värkte det som sjutton i venen, och det ska det inte göra sade hon. Jag misstänker att den blivit retad av näringsdroppet som jag fick i den här PVKn förra natten och därför är extra käslig. Julia satte med lite möda i en ny i ett nytt kärl och då gick det bättre. Även underarmarna börjar bli lite perforerade nu, så jag hoppas den här funkar ett tag.

Annars flöt det på som vanligt fast utan fingerstick på natten. Skönt! Blodsockret håller sig på 7-8, så det är ok. Diarré-frekvensen har halverats under förmiddagen även om magen fortfarande protesterar mot minsta mat-/dryckintag, rörelse eller uppesittande. Jag har mest legat stilla på sidan i sängen och tittat på Idol, lyssnat på bok eller bara vilat. Det där med GVH-kost funkar inget vidare. Köket fattar inte vad dom ska leverera, och avdelningen här kan inte förklara. Jag har sagt att dom ska ge mig rätter utan laktos och med så lite fett som möjligt, så pillar jag i mig det jag tror är ok. Det blir ändå inte så mycket! Sen fyller jag på med 3 näringsdrycker om dan och lite nyponsopppa och sånt.

På eftermiddagen kom Dr Petter från CAST för att titta till mig. Han ser positivt på färre diarréer, så vi hoppas att det vänder nu. Jag lyckades tjata ner blodsockermätningen till en gång per dygn bara, och visade upp ett blåmärke som prötsligt uppstått. Det beror troligen på kortisonet. För fjärde gången tog jag upp det där med fåtölj. Jag vet ju sen tidigare att det är mycket viktigt att sitta upp och släppa ut lungorna för att minska risken för lunginflammation, men magen protesterar av att sitta på sängkanten eller i en stol och hålla upp kroppen själv. Dr Petter höll absolut med, och SSK Therese som var med tog till sig det. Hon hann inte fixa det själv, men lämande över det till kvällsskiftet, och nyss kom SSK Nagres och studenten Helena släpande på en gammmal fåtölj. Nu sitter jag i den och skriver, skönt bakåtlutad och med benen på sängen. Det känns som att det här kommer att funka både för läsning, dator-fix och tv-tittning på play. Ett mycket bra alternativ till att bara ligga ner hela dagarna!

4 kommentarer:

  1. Tur vi har Stenson som förgyller våra dagar, ser redan fram emot morgondagen. Hälsningar från Viken till dig. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsa så jättemycket till Viken om ni inte redan åkt därifrån!

      Radera
  2. Bra med fåtölj till sist! Hoppas det blir fortsatt bättre och att de för koll på maten. Med all kortison de har gett dig kommer det nog fler blåmärken kan jag gissa....
    Kram
    A-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här mad kortison är ju helt nytt för mig, men jag får hålla ögonen öppna. Dom frågar här om jag lätt brukar få blåmärken, för det har blivit ett vid PVK-ingången också, men jag antar att det antingen är kortisonet eller mecklet vid isättningen.
      Kram

      Radera