onsdag 25 september 2013

Dag +166: Gaser i magen

Igår kväll var kära vännen EJ här och förströdde mig. Skönt med lite impulser utifrån! Natten var bra, och försiktiga systrarna Annika och Johanna har lyckats pytsa in flush och kortison så långsamt i PVKn så det har gått utan allt för mycket smärta. Blodprov och en massa andra prover på morgonen som vanligt.

Dr Johan kom på rond på förmiddagen. Han bestämde att vi kör samma kortisondos idag, men minskar imorgon. Eventuellt kan vi gå över till tabletter i helgen.

Det var blod i avföringen från början av veckan som vi misstänkte, men vi vet ju vad det beror på, så det är ingen panik. Själv tror jag att det har slutat blöda, och vi ska ta ett nytt prov i början på nästa vecka så får vi se. Det låter inte som att jag ska komma hem den här veckan heller, men jag har slutat fråga, för jag inser att det är bäst att vara på plats med alla kontroller, behandling och prover.

Idag måste jag sätta i mig 1900 kcal för att slippa näringsdroppet. Läkaren ringer från CAST på kvällen och kollar. Jag kämpar på och tror att jag ska klara det.

Dom har börjat städa mycket oftare här. Är inne och svabbar golvet varje dag mot en gång i veckan tidigare, CAST har visst varit på dom på ett fint sätt.

Under eftermiddagen har det varit full fart på luften i magen. Det gör ont när den vandrar runt, men är torrt och fint när det kommer ut (tur att jag har eget rum som sagt!). Diarréerna har dock hållit sig lugna sen tidig eftermiddag, så nu kanske det verkligen vänder!

Svägerskan var här efter en föreläsningsdag i närheten. Mycket välkommet med lite förströelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar