onsdag 4 september 2013

Dag +145: Obama kommer

Massor med folk stod längs hela E4:an för att titta på .....
Jag hade tagit till rejält med tid när jag beställde sjukresan för alla eventualiteter. Av säkerhetsskäl hade dom ju inte talat om exakt när dom skulle stänga av E4:an. När taxin åkte för att hämta upp mig var han den sista som fick passera bron över motorvägen, och när vi kom iväg hade dom redan stängt av påfarten. Vi svängde in till den lokala ICA-affären istället, så jag kunde köpa lite att äta till lunch på sjukhuset, och sen stod vi och tittade på spektaklet tillsammans med en massa andra. Det var helikoptrar, motorcyklar, polisbilar, limosiner och diverse andra fordon. Jag tappade räkningen ganska snart. I 40 minuter och 240 kr på taxametern var det avstängt, sen kom vi till slut iväg.
.....Obama och hans entorage!

Väl framme hade jag fortfaarande god marginal, så jag gick till provtagnings-centralen och tog veckans prover. Sedan satte jag mig på en avsides bänk och åt min keso, risifrutti och banan, medan jag läste min bok. Sämre kan man ha det!

På hematologen fick jag träffa Dr Maciej. Han undrade om jag kände mig matt. Provsvaren som redan var klara visade på HB 77. Jag har ju lite svårt att känna skilllnad, men pulsen har brusat ovanligt högt i vänsterörat senaste veckan, och jag har nog känt mig lite trött. (Tack snälla pappa för att du drog min golfvagn på rundan både i lördags och i söndags!) Han ordinerade blodtransfusion snarast, och jag kom överens med syster Kerstin om att vi tar det i morgon när jag ändå ska in för benmärgsprov. Sen ville han ha ett nytt blodprov på fredag morgon för att se om det räcker eller om vi måste fylla på med mer. Därefter blodprov en gång i veckan.
Dagens värden
Jag kollade lite vad som ingår i 3-månaderskontrollen eftersom jag sett att Hanna skulle göra spirometri, och det har jag inte hört något om. Det ska man mycket riktigt, men det måste dom ha missat för mig. Eftersom det bara är en månad kvar till 6-månaderskontrollen tyckte han inte det var någon idé att klämma in det nu, men jag ska påminna läkaren vid nästa besök så dom inte missar det igen.

Syster Kerstin tog ett bas-prov (så nu har jag plåster i båda armvecken!) som visar vilken blodgrupp jag har så allt är förberett och blodet beställt inför transfusionen imorgon. Sen var allt klart och det var bara att åka hem igen.

Här är en länk till ett inlägg i Hannas blogg, med en bra beskrivning av varför man inte får jobba eller vistas i folksamlingar på minst 6 månader efter en stamcellstransplantation, trots att antalet vita blodkroppar ligger i normalintervallet.




2 kommentarer:

  1. Lustigt, dom hade missat min spirometri också. Det var först när jag frågade om man inte skulle göra det efter tre månader som läkaren skickade iväg en remiss med orden "oj, det måste ha missats." Man får ha lite egen koll... Tur att vi kan informera varandra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade inte du skrivit om det så hade jag inte vetat det!

      Radera