tisdag 24 september 2013

Dag +165: EKG

Ögongodis från dottern!
Från lunch igår började jag känna stark yrsel när jag reste mig upp från liggnde eller sittande, så jag fick ta det väldigt lugnt. Jag kände mig också lite kallare och bad om en extra filt att ha på dagen.

Natten var jätteskön utan dropp. Jag sov sammanlagt 6,5 timmar med ett litet avbrott. Rrekord sen jag kom hit! På morgonen slog pulsen dock väldigt hårt, snabbt och ojämt i några timmar. Det har den inte gjort tidigare. Dr Johan som kom hit på ronden ordinerade EKG även om hjärtat lugnat sig, och ett till om det skulle få spel igen.

Magern känns något stabilare, och jag hoppas att diarréfrekvensen är på väg ner, så vi kom överens om kaloriregistrering istället för näringsdropp i natt. Jag ska dricka 4 näringsdrycker om dan och försöka äta lite protein till lunch och middag och lite fruktsoppor emellanåt. Kan jag hålla mig över 1500 kcal om dan så får det räcka. Det kämpar jag gärna fört så jag slipper det värkande droppet!

Antalet blodkroppar av alla sorter har stuckit iväg upp, speciellt dom vita. Det är en effekt som kortisonet har, förutom andra biverkningar, så vi minskar dosen kortison lite grann. Inte mig emot!

På eftermiddagen kom Dr Johan tillbaka och tittade på EKGt, och det såg alldeles utmärkt ut, så det var ju skönt! Yrseln är också lite bättre igen.

4 kommentarer:

  1. Wow vad du får vara med om... Det är det här som skrämmer mig lite, att man aldrig kan vara lugn. Jag har precis slutat med mina immunhämmande nu, tog den sista Prograf i helgen. Är jätteorolig för GVH nu, men precis som inför transplantationen så känns det lugnande att läsa om hur det går till och allt man kan förvänta sig, även om jag såklart önskar att du slapp gå genom det!! Men du lär mig (och många andra) väldigt mycket.
    Fortsätt krya på dig min vän, oj vad mycket vi kommer ha att prata om på nästa fika :-)

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror att det vänder nu (det gör jag hela tiden)!
      Jag misstänker att risken för GVH inte är lika stor för dig. Du har ju redan haft dina duster i samband med transplantationen, och dina donatorceller har ju tagit över och etablerat sig mycket bra, så det borde vara lugnt.
      För min del hade jag ju väldigt mycket egna celler kvar, och dessutom ökande. Det är först nu som donatorcellerna tagit över, och då får jag stå ut med bieffekterna. På det hela taget är det ju en positiv utveckling för mig, även om den borde kommit tidigare!
      Hoppas vi kan ses snart.
      Kramar

      Radera
  2. Fint att EKG:n var bra, kan det vara kortisonet som fick hjärtat att rusa? Hoppas du nu kan slippa droppet och får sova lite bättre på nätterna! Så fint med blommor och katt, det behövs nog lite annat att titta på i din "fängelshåla".
    Jag kanske dyker upp snart, mitt hb är nere på 96 igen så nu för vi se vad de hittar, fast jämfört med dig så är det ju ett supervärde, :).
    Stor kram
    Ann-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kan komma förbi! Hör av dig när det blir aktuellt!
      Kram

      Radera