tisdag 17 september 2013

Jag blir kvar här

Maken kom som sagt förbi med en mobilladdare igår efter jobbet, så nu klarar jag mig på den fronten i alla fall. Dr Peter (som jobbar både på infektion och CAST) kom och undersökte och förhörde mig. Hans huvudteorier är magsjuka, GVH eller båda delar. Han trodde att jag skulle bli kvar ett par dar i alla fall. Dom ville ha prov på avföring och kräkning, och det föll sig så att jag kunde leverera båda delar under kvällen.

Nattsköterskan Marjatta kom och bytte vätskepåse i droppet, så jag får ligga med det i armvecket hela natten. Men jag var nog lite uttorkad. En del av mattheten har försvunnit även om magen fortfarande är lika instabil. TVn på rummet (en 10 tums tjock-tv) funkar inte, så jag fick kolla på tv i mobilen under kvällen.
Det gick rätt ok att sova, även om jag vaknade ganska ofta. Vid halv 6 kom Marjatta och tog blodprover ut andra armvecket (nu saknar jag faktiskt min CVK) och kopplade bort droppet, men lät infarten sitta kvar.

Vid 8 kom USK Nazmina och tog upp frukostbeställning, gav mig kläder och hudkräm. När jag hade duschat kom 3 läkare från CAST (transplantationsavdelningen där jag låg förut), överläkaren Jonas, Dr Gustav som jag känner väl sen tidigare och en till. Efter ännu ett förhör konstaterade Dr Jonas att hans huvudteori är GVH (graft versus host - donatorns celler ger sig på min kropp som dom betraktar som främmande), men man måste.naturligtvis följa odlingarna för att se att.det inte finns något virus inblandat. Dom planerar för en gastroskopi imorgon för att se om det finns tecken på GVH, och hur mycket i så fall, och sätter in kortison intravenöst direkt  för säkerhets skull. Det positiva med GVH är att då kommer donatorcellerna även att angripa mina egna stamceller och förhoppningsvis utrota det som finns kvar av sjukdomen.

Dessutom ska jag få en blodtransfusion med röda blodkroppar idag, för HBt är.nere på 78 nu. Dr Jonas tror att jag får åka hem tidigast i början på nästa vecka,så det blir att planera om lite.

1 kommentar:

  1. Så ledsen över att du ska behöva gå genom detta min vän. Lider med dig. Hoppas att det kan öka donatorcellerna i din kropp, för de hade ju sjunkit lite vad jag förstod. Även om GVH inte alls är roligt att leka med. Hang in there.
    Massor med styrkekramar

    SvaraRadera