måndag 23 september 2013

Dag +164: Fetala membranceller sätts in

Stenson vann! Vilken fantastisk kvällsunderhållning! Det var bra med lite förströelse, för som förväntat värkte näringsdroppet som sjutton hela natten. Den befintliga PVKn funkade som väntat inte - det har också blivit ett rejält blåmärke runt venen - så vi fick börja med att sätta en ny på ett ställe som vi använt tidigare. Nu hade dom lyckats skramla fram en droppräknare också, så flödet blev jämt och långsamt. Jag lyckades i alla fall sova några timmar med hjälp av sömntabletten.

Höften har blivit bättre, men vänsterarmen värker till ibland nu. Jag vet inte om det är musklerna som förtvinar och ger sig till känna. Idag har jag gått en sväng på loftgången och försökt röra mig lite mer.

Vid ronden kom Dr Johan (en tidigare bekantskap från CAST) tillsammans med Professor Olle, som forskar på att använda Fetala membranceller i samband med bieffekter från stamcellstransplantation. Det går ut på att man intravenöst tillsätter bindvävsstamceller från moderkaka. Cellerna har en immunhämmande effekt vilket hjälper mot GVHn, dom stoppar blödningar och mobiliserar dom vita blodkropparna och är läkande för skadad vävnad (mina tarmväggar t.ex.). I moderkakan skyddar dessa celler forstret från mammans immunsystem med gott resultat. Moderkaka använts också mycket framgångsrikt i t.ex. Afrika mot brännskador mm p.g.a sin läkande effekt

Det här är en experimentell verksamhet som började med här på Huddinge Sjukhus, och som man hållit på med i ca 10 år. Numera gör man det även på flera andra håll i världen också. Det är fortfarande inte en färdigutprovad och registrerad behandlingsmetod, men här har man använt den på ett 30-tal patienter utan några som helst biverkningar. 5-600 patienter har behandlats över hela världen. Det är olika hur bra effekt den har haft - ju yngre man är desto bättre, och ju tidigare man sätter in det desto bättre. I mitt fall betraktar dom det som tidigt, så det låter ju bra. På en vecka bör man kunna se en eventuell effekt. Det blir ju lite svårt att avgöra om effekten kommer från cellerna eller från dom andra åtgärder som redan satts in (kortison och Prograf t.ex.), men hellre det än ingen effekt alls! Cellerna skickas in i PVKn och sprids till lungorna - levern och vidare till mjälten där dom mobiliserar läkande celler. Så sprids det vidare till tarmen och resten av kroppen.

Vid lunch komm SSK Eva och Dr Johan från CAST med upptinade celler. SSK Johanna härifrån Infektionskliniken var med, både som assistans och för att hon är intresserad. Först tog Eva en hel del blodprover, blodtryck och syresaturation, och sen skickade hon in cellerna i PVKn, mycket långsamt vilket passar mig bra eftersom venen värker annars. Ingen reaktion precis som väntat. Efter en timme kom Nazmina och tog tryck och saturation igen enligt instruktionen, och strax efter tre kom Amina och tog nya blodprover som efterkontroll.

Annarrs är allt som vanligt. Jag har fått lämna ett avföringsprov eftersom det var rätt svart i morse, och dom vill se om det är blod i. Så har jag förhandlat ner näringsdroppet till varannan natt i alla fall så jag får vila lite från värken.

Jag blir nog kvar här veckan ut som det verkar. Tänk, jag kom hit för ett vanligt läkarbesök för en vecka sedan och trodde att jag skulle få komma hem med en burk kortisontabletter. Så fel man kan ha!


3 kommentarer:

  1. Roligt med Stenson, förstår jag, hihi, börjar hänga me lite i golfvärden tack var din blog. Det var nog för din skull han vann. Jag tycker att du borde få flyttas till CAST, visst var rummet trevligare där? Men hoppas att de du får åka hem till helgen. annars kommer jag ut någon dag, kan alltid hitta någon liten undersökning att göra samtidigt...låter lite tufft med värk i ben och arm och av droppet och magen och allt. Håller tummarna för att behandlingen med moderkakscellerna ska påskynda läkningen. Det är bra att du ligger på ett forskningssjukhus. Massa kramar, Ann-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du börjar bli lite utbildad i golfens fantastiska värld! ;-)
      Ja, CAST är mycket bättre på många sätt, men det finns helt enkelt ingen plats, så det här får gå. Förhoppningvis blir det inte så långvarigt.
      Kram!

      Radera
  2. Hej!
    Ja, det där var verkligen intressant!
    Nu har jag inte så mycket problem med min mage längre.. mer än min IBS, men man undrar ju om det kanske skulle kunna hjälpa andra i framtiden, eller kanske hjälpa mot min IBS, för det är ju inflammation det med.

    SvaraRadera