fredag 27 september 2013

Dag +168: Bättre!

Igår bad jag om en print av värdena. HBt och trombocyterna har sjunkit tillbaka igen, men dom vita (leukocyter och neutrofila) är höga pga kortisonet som doktorerna har sagt. Det är den av anledningarna till att dom jobbar på att minska dosen.

Igår kväll fick jag svidande utslag på armbågen. Sköterskan ringde till CAST, och dom sade att jag ska smörja med mjukgörande och hålla koll. Idag är det bättre, men inte helt borta. Jag får förebyggande mot herpes, men dom vill ha koll på alla detaljer!

Efter jobbet kom vännerna EJ och EvS med bilder från en minisemester. Jättekul att se och snacka lite!

Till middagen lyckades jag faktiskt äta lite gryta och ris. Det var gott och gick bra, men jag vågar inte trycka på för mycket i min ovana mage. Dom har lyckats få till det där med GVH-kost nu. Det står tryckt på förpackningen, så jag vet inte vad som vart så svårt förut. Mycket luft i magen men bara 5 diarréer på dygnet. Sov mycket bra, 4+3h!

Till frukost frågade jag efter laktosfri yoghurt, och de hade fil, så det åt jag med honung i tillägg till ägget och rostmackan. Gott! Lite lunch gick ner också, i tillägg till näringsdryckerna som fortfarande är min huvudkost.

Dr Johan kom på rond, och är nöjd med utvecklingen. Men han vill skynda långsamt. Vi  får inte dra på oss ett bakslag! Förra gången kunde vi brassa på med kortison från noll och få en snabb effekt. Nu har jag ju redan en nivå, så det skulle inte ge samma förändring. Vi drar ner dosen intravenöst kortison ytterligare. Under eller efter helgen planerar vi att gå över till tabletter.

På läkarmötet i eftermiddag ska dom diskutera om jag ska få en till dos fetala membranceller på måndag. Sen låter det som att jag ska kunna åka hem i början på nästa vecka. Dom ska ta hit en dietist så vi får diskutera näringsdrycker och sånt, för det är inte troligt att jag ska kunna få i mig hela näringsbehovet i form av mat så snabbt.

2 kommentarer:

  1. Så bra att det går åt rätt håll! Ja, lite längre vistelse har det ju blivit än du tänkte dig, men så skönt om du kan komma hem om en vecka eller så. Jag kommer inte till HS för någon undersökning i första taget och är väldigt trött så tyvärr tror jag inte att jag kommer nästa vecka. Men jag säger till direkt om jag blir piggare och kan komma ut någon dag! Visst har det gått en film eller kanske en serie som har börjat om RollerBlades på SVT har din vilda dotter koll på det?
    Kram
    A-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en dokumentär om Roller Derby kulturen, mnen hon har ingen tv inkopplad så hon kunde inte se den (liksom jag här på sjukhuset) Jag tänkte se den på play, men där finns den inte, så jag har messat hem och bett att få reprisen inspelad så kan vi se den sen.
      Kram

      Radera