fredag 29 augusti 2014

16½ månad: Hemfärd

08.15 var det dags för gruppsamtyal med psykologen Eva-Marie och 2 av deltagarna förutom mig. Det var givande, för man pratar lite mer personligt i en sån här liten grupp och med en moderator som ställer lämpliga frågor.

Efter frukosten tog jag en nygräddad våffla med grädde och sylt till kaffet eftersom det var sista dagen. (Igår tog jag en eftersom det var näst sista dagen!) Mums! Sen var det dags för träningsgrupp. Efter halva passet och blöt av svett tog jag på mig min badrock och kilade upp till 4 vårningen och Dr Mats för utskrivningssamtal. Sen stack jag tillbaka till träningshallen och gjorde färdigt mitt program. Äntligen har jag börjat känna lite träningsvärk. Jag undrar om det är så att man måste bygga upp lite muskler först för att ha något att ha något att få träningsvärk i......

Efter avslutat pass satte vi alla på oss våra badrockar och sjön våra tacksånger för sjukgymnasterna. Mycket uppskattat!

Efter duschen packade jag det mesta och sedan var det lunch och fika ute i solskenet. Jag packade färdigt och tog med mig väskan till ett bagagerum i receptionen och checkade ut. Man får betala lika mycket som det kostar att ligga på sjukhus; 80:-/dygn för Stockholms läns landsting. Vilken förmån! Tack alla skattebetalare!

Utsikt från fjärde våningen
13.00 samlades vi uppe på 4:e våningen i våra badrockar och sjöng för all administrativ personal och sjuksköterskorna där. Det var publikrekord!  ;-)

13.30 var det sista programpunkten; Avslutande samtal/utvärdering med SSK Elise. Hon ville veta vad dom kan förbättra på olika områden, och trots att alla var jättenöjda med vistelsen så hade vi några förslag som dom kan fundera på. Så gick vi runt gruppen och alla fick säga vad dom uppnått och vad dom tar med sig från Mösseberg. För min del var min målsättning att komma igång med träningen, öka styrkan i benen och känna mig säkrare på vad jag klarar av, och det har jag definitivt uppnått. Sen har jag märkt under senaste veckan att jag mår bättre mentalt nu, även om jag inte var medveten om att det fanns mer att göra på det området. Jag känner mig mer frimodig, och är mycket bättre rustad för en "frisk vardag" med jobb och träning nu känner jag. Jag kan verkligen rekommendera rehabilitering till alla som varit sjukskrivna länge av en eller annan anledning.

Så var det dags för stora kramkalaset, och sedan började dom beställda taxibilarna dyka upp. På tåget satt jag och läste hela vägen, och efter den avslutande pendeltågsresan kom dottern och hämtade mig. Det har varit två jättehärliga veckor, men det är också skönt att vara hemma igen! Nu väntar en helg av tvätt och golf, och sen återkommer jag i nästa vecka med blodprov och läkarbesök.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Vad fint att ha kunnat följa din´tid på Mösseberg. Det verkar ju ha varit en bra tid och vilken bra start på ditt arbetsliv på 25 % som väl börjar i morgon om jag minns rätt? ni måste ju oxå har blivit suveräna på era sånger som ni fick sjunga så många gånger! Vad glada personalen måste ha blivit :). vi får väl ta en lunch snart?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har verkligen varit jättebra och en suverän uppladdning inför jobbet.
      Gärna en lunch! Jag mailar dig.
      Kram

      Radera