lördag 23 augusti 2014

16½ månad: Marknad i Falköping

Lördagsmarkand med lokala produkter.
I natt sov jag riktigt bra igen; 4 timmar i sträck och sedan några kortare perioder. Vaknade 10 i 9, så det blev snabbpåklädning och snabbfrukost, för vi hade stämt träff i receptionen 9.30 för promenad ner till samhället och lördagsmarknaden. Vi blev 6 stycken (några andra gick senare) som strosade ner dom ca 3 kilometrarna till torget.

Jag blir stimulerad av att få mina fördomar utmanade, och det fick jag idag. Jag hade nog undermedvetet tänkt mig att Falköpings centrum var dött och tråkigt, men blev glatt överraskad.
En annan sorts marknad alldeles bredvid.
Marknaden var jättetrevlig med massor av närodlade grönsaker, frukt, sylt honung och produkter. Tyvärr kunde jag ju inte köpa med mig av dom fina grönsakerna, men jag lyckades shoppa loss ordentligt ändå. Det blev halsband, armband och en superskön tunn mössa för väldigt överkomliga priser. Så gick vi runt i affärerna i närheten. En jättetrevlig garnaffär där jag fick med mig ull/bambu-garn till ett par sockor. Flera trevliga klädbutiker besökte vi, bl.a. en med amerikanska rockabilly-kläder och saker - vilka underbara klänningar! Så var det en halvtimmes promenad tillbaka igen.

Till lunch fick vi en god skaldjurssoppa, rödvinsbräserad flankstek och morotskaka. Mums!
Efter en utdragen kaffe med morotskaka i salongen satte vi på oss ytterkläderna och träffade USK Tabita i lobbyn för gemensam Reflektionsvandring. Det låter lite flummigt, men var väldigt bra uppstyrt. Syftet var att fundera lite över våra val i stort och smått. Tabita pratade lite om alla val vi måste göra hela tiden och hur olika organisationer pockar på att vi ska välja just dom. Så fick vi i uppgift att under tyst vandring fundera över vilka tre personer och tre saker vi skulle ta med oss till en öde ö. Lite uppvärmning antagligen. Vid nästa paus fick vi i uppgift att fundera över vem som får oss att göra dom stora viktiga valen i livet, där man inte har en försäljare som ringer eller myndighet som skickar brev. Vid tredje pausen fick vi i uppgift att fundera på vilka delar vi vill prioritera i livet som det har blivit, och
 I området runt kurorten ligger ett antal
underbara trähus i Villa Villekulla-stil.
hur vi ska skapa utrymme för dom prioriterade områdena. En bra start, och saker man kan fortsätta reflektera över. Som avslutning fick vi varsitt vykort som vi fick skriva med vad vi fått med oss av vandringen - uppgifter, utmaningar eller uppmuntran - och sedan klistra in i ett kuvert som vi adresserade till oss själva och lämna tillbaka till Tabita. Om ett par veckor skickar hon dom till oss så får vi en påminnelse om vår reflektion.

Kl. 15.00 var det gemensam fika i Tornrummet. Tabita hade dukat upp med kaffe, te och god kaka, och vi fick en trevlig stund med prat och glada skratt. Vid halv fem drog jag mig tillbaka på rummet och vilade till golfen. Jag är lite hes, men annars håller sig förkylningen lugn. Forutom all annan shopping idag har jag investerat i en till påse halstabletter i receptionen, så jag ska nog klara mig.

Efter middagen, räkfrossa och glass, kom en av kvinnorna och föreslog att vi skulle komma ner i källaren där det förutom ett kapell finns olika rum med soffor och stolar. Hennes man och ett annat par var på besök över helgen, och karlarna hade med sig gitarr och klarinett, och dom tänkte spela lite. Vi var ca 15 st från gruppen som roade oss med sång och musik tillsammans med spelemännen i två timmar. Väldigt trevligt och uppskattat!

Nu nöjer jag mig med samvaro för idag. Lite sövande golf på rummet och sen sömn får det bli.
God natt!

3 kommentarer:

  1. Hej sis. Låter som två veckor dom flesta av oss skulle ha nytta av då och då. Låter jätteintressant och utvecklande. Nu ska jag utveckla min golf (genom att auskultera lite framför tv:n ;-) Det är ju "The Barclays" ikväll :-) Hoppas du får möjlighet att se lite, det är jättespännande - trots Stensons blunder igår. Vi ses snart /Kram lb

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Vilken färg är det på mitt halsband, jag tar för givet att du köpt till lillebror på marknaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få det med det stora hjärtat! :-) Men jag lånar det till middagen ikväll!

      Radera