tisdag 12 augusti 2014

16 månader: Återbesök hos käkkirurgen

Nu blommar "Blomman-för-dagen"
i härligt djupblått!
Idag var det dags för återbesök hos käkkirurgen. Jag var i Huddinge i god tid och passade på att titta in hos syster Kerstin på Hematologen för att få en print av mina blodvärden dom senaste månaderna. Förutom att levervärdena är en gnutta över normalintervallet är alla värden normala - även njurvärdet har rättat in sig i ledet.

Hon undrade hur jag mår, och jag berättade om bältros-äventyret. Syster Kerstin tyckte att bara en veckas medicinkur lät väldigt kort för en relativt nytransplanterad, så hon ska kolla med Dr Katarina om något mer behöver göras. I så fall hör dom av sig.

Hos käkkirurgen visade syster Elsie mig in och tog ett par röntgenbilder. Sedan kom Dr Karin och analyserade bilderna och gjorde en liten undersökning. Hon berättade att orsaken till att jag blivit kallad den här gången var att på min senaste röntgen i februari kunde man inte utesluta att det var en fraktur halvvägs upp på roten på höger framtand. Dagens röntgen visade dock inga som helst tecken på det, så det verkar ha varit falskt alarm.

Jag berättade om tandvärken som kom för ungefär en månad sedan, och om bältrosen som gjort att ömheten i framtänderna (speciellt den vänstra) ökat. När det gäller tandvärken berättade hon att efter något år var det väldigt vanligt att stamcellstransplanterade började bearbeta det som hänt mentalt (det har också Dr Katarina berättat tidigare), och då pressar man ofta ihop tänderna i sömnen vilket kan göra att små sprickor leder till tandvärk. I mitt fall fick jag ju också rätt mycket värk av bältrosen för en månad sedan, och det gjorde säkert också att jag pressat ihop tänderna på nätterna (och kanske på dagarna). Lösningen är precis det jag gör; skölja med fluor ofta så det byggs upp skyddande skikt.

Dr Karin kollade också i munnen efter GvHD, men det syntes inga spår av det.

Eftersom framtänderna fortfarande ömmar (vilket i och för sig inte är konstigt efter en sådan smäll dom har fått enligt Dr Karin) vill dom inte släppa mig helt, utan dom kallar till röntgen före Jul och ett uppföljande besök på käkkirurgen igen.

2 kommentarer:

  1. Hej. Kolla om tungans långsidor har avtryck av dina tänder, spec morgnar, kan en bettskena vara ett alternativ.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! I första hand försöker vi med fluorsköljningar (det har blivit mycket bättre med det). Om det inte hjälper kan man testa med bettskena.

      Radera