måndag 18 augusti 2014

16 månader: Inskrivningsdag

Efter en god frukostbuffé hade jag inskrivningsmöte hos SSK Elise. Vi pratade lite om min sjukdomshistoria, hur jag mår nu, sömn, och vad jag har för behov och förväntningar på vistelsen här.

Utsikt från min balkong.
Därifrån gick jag direkt till ankomstinformationen med SSK Märit, där också diakonen Helena var och hälsade och berättade vad hon kan bistå med. Vi fick schemat för dom gemensamma aktiviteterna denna vecka och lite allmän information.

Vi var några som gick en liten promenad upp på berget (Mösseberg) före lunchen. Det var fin miljö med massor av olika slingor man kunde gå. På toppen finns ett utkikstorn och en "djurpark" med höns, getter, kor, påfåglar mm. Fastän promenaden inte tog mer än en halvtimme lyckades jag dra på mig skavsår på båda fötterna. Väl tillbaka fick jag plåster av personalen så jag kan vara bättre förberedd till stavgången imorgon.

Efter lunchen hade jag träff med sjukgymnasten Caroline, som kollade min fysiska status, styrka, rörlighet och förväntningar. Min målsättning med dom här två veckorna är att träna upp benen som är jättesvaga, känna på vilken typ av träning jag klarar av och få idéer om hur jag ska fortsätta träna när jag kommer hem. Jag har fryst mitt medlemskap i SATS till den sista augusti, så sen ska jag komma igång på allvar igen har jag tänkt.

Vid 14.00 var det vattengympa i den 34-gradiga bassängen. Det var superskönt och roligt. När Queen ljöd ur högtalarna sjöng alla med i "We are the champions my friend. And we'll keep on fighting till the end...."! Det är så himla kul att få använda kroppen igen, så jag ser verkligen fram emot att komma igång med träningen nu! Efter passet var vi några som satt en stund i bubbelpoolen och njöt.

Jag hann med en frukt och lite snack i salongen innan det var tid för instruktion i gymet. Sjukgymnasten Agneta visade oss hur man ställer in och använder alla apparaterna så vi inte ska behöva lägga tid på det när vi har genomgång av vårt personliga träningsprogram sen.

Före middagen hade jag möte med Dr Mats som förutom dom vanliga frågorna om hälsotillstånd lyssnade på hjärta och lungor, och tog blodtrycket (120/80) och kollade vad jag kunde tänkas behöva hjälp från honom med. Han tittade på mina bältros-områden, men kunde inte detektera några kvarvarande blåsor. Läkare, SSK och sjukgymnast diskuterar sedan igenom varje rehabiliteringskund och utformar ett individuellt program som passar varje persons nivå och behov. Det programmet får jag imorgon eftermiddag.

Middagen bestod av salladsbuffé, bakad potatis med kyckling och fruktsallad till efterrätt. Efter en stund i rummet var det dags för dagens sista aktivitet - avslappning. USK Anna hade bäddat med mattor, kuddar och filtar i träningshallen. Vi lade oss ner och blev guidade genom progressiv avslappning med att omväxlande spänna musklerna och slappna av. Det var nog bra, men jag hade fått lite ont i magen efter middagen, och längtade mest efter att få komma på rummet och sätta mig en stund och slappna av tarmsystemet! Hoppas det inte blir något värre av det!

Nu ska jag ta det lugnt (hoppas att magen gör detsamma) och ladda inför "Ai Chi" i bassängen före frukost imorgon bitti. Ja, okej, 08.00 kanske inte klassar in som "bitti", men allt före frukost känns väldigt tidigt!

Sov gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar