tisdag 19 augusti 2014

16 månader: Ont i halsen

Den lösa, aktiva magen lugnade ner sig under natten, så på morgonen var den någorlunda normal igen. Kl. 08.00 plaskade jag omkring i den sköna bassängen med ca 15 andra för att få uppleva Ai Chi. Det visade sig vara ett pass fokuserat på lugna rörelser i vatten och andning. Metoden kommer ursprungligen från Japan, och var precis lagom nivå för mig när det gäller träning på morgonen (och temperatur (34 grader) när det gäller morgondopp!).

Efter passet var det dags för frukost, och idag lyxade jag till det med en nygräddad våffla med grädde och sylt till kaffet efter bacon, äggröra, juice, grönsaker, frukt, macka, te och smoothie. Det är definitivt inget bantningsläger, den saken är klar!

10.30 hade jag ett möte med min sjukgymnast Caroline, och då gick vi igenom det träningsprogram hon tagit fram till mig baserat på mina behov och önskemål. Jag fick testa alla övningarna i apparaterna i gymmet och träningshallen, och hon instruerade och föreslog vilka belastningar jag skulle börja med.

Därifrån gick jag direkt till salen Berget där SSK Elise föreläste om livsstil. Det handlade om hälsoaspekter som alkohol, rökning, fysisk aktivitet och hur man gör för att ändra sin livsstil.

Efter lunch (en gudomlig champinonsoppa, salladsbuffé och fisk med ägg och skirat smör) var det dags för stavgång ledd av USK Tabita. Hon hjälpte oss att ställa in rätt längd på stavarna, instruera lite och sedan bar det av. Det hade regnat hela förmiddagen, och vräkte ner senare på eftermiddagen, men vi hade lyckligtvis uppehåll under våran tur upp på berget.

Trots att jag har sovit förhållandevis bra i natt har jag varit väldigt trött idag, och det är jag inte ensam om. Alla nya intryck och aktiviteter spelar förstås in, och möjligtvis har jag en förkylning på gång, för min hals har börjat göra mer och mer ont. Förhoppningsvis går det snabbt över så jag inte missar någon aktivitet framöver! Det blev en stunds vila innan det var dags att klä om till träningskläder för träningsgrupp. Då jobbar alla med sina individuella träningsprogram i gymmet och träningshallen under närvaro av två sjukgymnaster som man kan fråga och som kan hjälpa till med korrigeringar. Vi kommer att ha träningsgrupp tre gånger i veckan, och sen kan man ju köra sitt program själv om man vill.

Efter dusch och vila på rummet (jag såg bl.a. gårdagens avsnitt av Idol på Play) var det dags för middag, och vid 20.00 stod det Gemensam fika på programmet. Vi samlades i tornrummet och där hade SSK Anne dukat upp med goda frukter, kaffe, te och kaka. Det var väldigt trevligt och blev förstås en massa prat om allt mellan himmel och jord. Anne delade ut våra individuella program för resten av veckan som kompletterar det gemensamma vi redan fått.

Nu ska jag försöka få ännu en natts god sömn innan det är dags för "Sköna rörelser" i träningshallen kl 8.00 imorgon.


2 kommentarer:

  1. Åh vad fint det verkar på ditt rehab läger! Har läst allt i ett svep nu sedan jag kom hem från Skåne i förrgår. Är ju lite gammaldags utan rörligt nät och smartphone så jag hade inte nät där. Håller med Lillebror att det ska bli roligt att följa din vistelse där, hoppas halsen ger sig. Och vilken fin mat, det måste vara bra för rehabiliteringen! Kram Ann-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättebra här. Vilken fantastisk förmån! Förkylningen utvecklas vidare, men det känns som att det är en ganska snabb en, så den ska nog snart vara över. Tills dess kör jag med rinexin och alvedon när jag måste gå på aktiviteter, så det funkar.
      Kram

      Radera