söndag 17 augusti 2014

16 månader: Onkologisk rehabilitering

Idag har jag åkt tåg för första gången på längre än jag kan minnas. I huvudsak en positiv upplevelse. Det enda problemet var att jag hade lagt min enormt tunga väska på golvet i bagageutrymmet lite orutinerat. På tåget var ett antal AIK:are på väg till Örebro för att se kvällens allsvenska match. Som uppladdning hade dom druckit ett ansenligt antal öl, och en av dom hade passat på att spy på golvet precis bredvid min väska i samband med avstigningen. Vätskan hade runnit in under väskan, och smetade av sig på mina brallor i samband med att jag, ovetande om incidenten, lyfte upp väskan när jag själv skulle gå av ett tag senare i Falköping. Väl framme på Kurorten Mösseberg invigde jag mitt badrum med att så gott det gick sanera byxor och väska.

Nåja, bortsett från den lilla incidenten har allting hittills varit väldigt positivt med min utflykt till Falköping. Syftet är alltså Onkologisk Rehabilitering i 2 veckor. Efter incheckning blev jag visad till mitt rum i den underbara gamla kurorts-byggnaden av en undersköterska, som gav mig en första kort information. Det bjöds på eftermiddagsfika i samlingsrummet fram till 17.30 då alla rehab-gäster samlades för en rundvandring och mer information. Jag kunde räkna till 22 kvinnor (faktiskt inga män den här gången) som samlades, och nästan alla hade samma korta frisyr som jag. (Redan på tåget kunde man faktiskt detektera några som skulle hit på utseendet!)

USKorna Anne och Monica visade oss runt i dom olika lokalerna, t.ex. matsal, bibliotek, salong, relaxavdeling, spa, bad, bubbelbad, olika sorters bastu, gym o.s.v, och berättade lite kort om vad vi kan förvänta oss dom närmaste 2 veckorna. Så fick vi varsin badrock att ha under vistelsen här när vi går till olika behandlingar och aktiviteter. Imorgon kommer vi att få en mer ordentlig ankomstinformation.

Vid 18.30 bjöds det på middag i matsalen; salladsbuffé, lasagne och vit choklad-panna cotta. Mums! Det blev naturligtvis väldigt mycket cancer-prat vid middagen, och det är väldigt intressant att höra hur det varit och är för andra. Eftersom vi har haft olika former av cancer är en del olika men vi har också många liknande erfarenheter.

I morgon har vi som sagt en gemensam ankomstinformation och individuella möten med läkare, sjuksköterska och sjukgymnast. Efter det skapar dom ett individuellt aktivitetsprogram anpassat till ens nivå och behov. I tillägg till det finns gemensamma fysiska aktiviteter, föreläsningar och andra typer av samlingar som man väljer själv om man vill gå på. Det kommer alldeles säkert att bli en väldigt intressant och givande vistelse!

2 kommentarer:

  1. Efter en något tveksam resa, så verkar du i alla fall ha kommit till en riktig oas och upplägget låter jättebra. Ska bli otroligt intressant att läsa om din vistelse där. Hoppas du kan börja lite helande och fokusera på bara DIG ett tag. Kram /lb.

    P.S. Kolla om de har golf som rehabilitering ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett vad dom andra gör så har i alla fall jag "passiv golf" på min individuella rehabilitering. D.v.s. jag har datorn med mig och kollade på Wegmans igår kväll. Orkade inte se hela för jag somnade, men det måste ha varit väldigt spännande i slutet! Nästa pass blir på torsdag! ;-)

      Radera