söndag 24 augusti 2014

16½ månad: En rätt regnig dag (igen)

Inatt har jag sovit 6 timmar i sträck! Det har bara hänt någon enstaka gång dom senaste åren. Halv nio gick jag upp och ner till frukosten, och halv tio stod jag omklägg i träningshallen tär USK Tabita ledde oss igenom ett pass med "Sköna rörelser". Ett utmärkt sätt att komma igång på morgonen. Sen stannade jag (och flera andra) kvar och körde vårt träningsprogram. Det märks att dom gamla musklerna börjar vakna till liv igen. Jag har kunnat höja belastningen på flera övningar, och känner att jag orkar mera. Det känns väldigt bra! Balansen och smidigheten lämnar fortfarande en del övrigt att önska, men det ska nog bli bättre med tiden. Jag känner mig också betydligt mindre trött än tidigare i veckan, så den här rehabiliteringen gör underverk!

Efter dusch och vila på rummet var det dags för lunch. Vi satt rätt länge och snackade i salongen med en kopp kaffe och rabarberpaj medan vi väntade på att regnet skulle ge med sig så vi kunde ta en promenad. Fram på eftermiddagen såg det lite bättre ut, så jag lånade ett paraply i lobbyn och gav mig av uppför berget. Det dröjde inte länge förrän regnet började igen, men det var skönt ändå. Den här gången gick jag upp till det 35 m höga utkikstornet som byggdes 1902 av Mössebergs Vattenkuranstalts Aktiebolag för att kurortens gäster skulle ha ett utflyktsmål på lagom avstånd. Jag gick upp för dom 192 stentrappstegen och dom sista 14 stegen i metall. Det är annat det än för några månader sen då jag inte kunde gå uppför en enkel trappa utan att dra
Pilen pekar på min balkong.
mig upp med armarna. Utsikten var väldigt fin över samhället och ända bort till Hornborgasjön, men regnvädret gjorde att bilderna inte blev så bra. Jag hoppas få tillfälle att ta nya bilder i bättre väder under veckan.

När tornet började fyllas av barnfamiljer tog jag mig ut och tillbaka igen. En dryg timmes promenad blev det. Efter lite vila på rummet tog jag på mig baddräkten och gick ner och simmade 20 längder i den varma bassängen. Satt en stund i bubbelpoolen och njöt efteråt.

Till middag fick vi saltimbocca på lokalt kött (de flesta råvaror här är lokalproducerade) och pannacotta till efterrätt. Efter en lång fika i salongen drog vi oss ner till S:t Eriks Kapell i källaren för ljusmeditation. Vi fick tända var sitt ljus och sedan sitta i tystnad medan ledaren läste en meditativ text om ljuset. Väldigt skönt och avkopplande!

Det var allt för idag. Nu ska jag ta det lugnt på rummet resten av kvällen för imorgon är det ett digert program igen.

God natt!


2 kommentarer:

  1. Hi AK really interesting to hear about your stay. Such a good place to be and it sounds like you are doing really well with your recovery. I am very happy for you. Also very impressed with you being able to climb all those stone steps! I am at he stage you mention of hauling myself upstairs with both hands on a bannister and look forward to the day I can walk up normally.
    Hope week 2 is good and look forward to reading your posts. Very best wishes , Sheila

    SvaraRadera
    Svar
    1. It is so great to hear from you Sheila! I agree that the stair climbing progress is very positive. Be patient and know that one day you will also climb 192 steps without hauling! ;-)
      I've been meaning to send you an e-mail and ask how you are. You have to give me an update soon!
      Hugs!
      AK

      Radera