måndag 28 oktober 2013

Dag +197: Blodprov och ömma blodådror

Besök i fågelbordet
Vi hade en riktigt härlig helg på landet med bl.a. svamprunda, pyssel på tomten, golf på TV, grillad lunchhamburgare i hammocken, brasa, sol och regn.

Under helgen började jag få ont längs några blodådror på halsen. Under dom två senaste läkarbesöken har jag lite vagt klagat på ömhet i olika vener (nämnt i bloggen 17/10), först uppför armen från vänster armveck, sen i höger handled ovanför tummen. Nu ömmar det uppåt längs nacken på båda sidor men framför allt från CVK-ärret vid vänstra nyckelbenet uppåt längs en åder på halsen och in bakom örat. Utanför CVK-ärret är det en tydlig vätskefylld svullnad (tydlig trots att ansiktet och halsen redan är så svullna av kortisonet!). Efter att ha konsulterat sjuksköterske-svägerskan på söndagskvällen ringde jag in till CAST för att få råd. Jag pratade med syster Carita, som tog ärendet vidare till jourdoktor Peter. Han ringde tillbaka med olika frågor några gånger, konsulterade bakjouren (Dr Gustav som jag känner väl) och till slut kom dom fram till att eftersom allmäntillståndet inte är
Jag satte upp en ny fågelmatare på
fönstret. Den funkade inte precis
som tänkt! Nu har jag flyttat upp
den längre från fönsterblecket!
påverkat kan jag avvakta till mitt ordinarie läkarbesök på tisdag. Om det blir värre eller jag får feber, huvudvärk eller blir svag på ena sidan måste jag höra av mig igen. Detta hände lyckligtvis inte, så jag får diskutera det imorgon. Jag hoppas att jag kan få ett ultraljud för att kolla att det inte håller på att byggas upp en propp i kärlet på samma sätt som jag fick på andra sidan i våras.

På söndag eftermiddag brast dessutom ett blodkärl i ögat, så jag såg rätt passande ut inför Halloween. Det kan ju hända när som helst, så det behöver inte ha något samband alls. Det röda börjar redan försvinna, så det syns nog inte imorgon.

Idag har jag varit och tagit blodprov - fem rör. Vi tog det i höger armveck, och det gick utmärkt. Skönt.

Kortisonet gör förutam allt annat att jag blir hungrig och jättesugen på mat som jag skrivit om tidigare (10/10). Det har gått så långt att jag dreglande kollar på matlagningstips på morgon-TV, printar ut recepten och sedan lagar dom som små förrätter till maken och mig. Det kanske inte låter så konstigt, men jag är inte ett dugg road av att laga mat, och ni som känner mig vet att när jag börjar göra det på det här sättet, då är jag riktigt sjuk! Nåja, det går väl över med dom andra biverkningarna med tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar