onsdag 9 oktober 2013

Dag +179: Konstigaste blodprovet hittills!

Var på lokala labbet i morse för att ta ett BAS-test (Blodgruppering och Antikropps-Screening) inför blodtransfusionen imorgon. Först försökte hon i höger armveck, men tyckte inte hon fick ut tillräckligt. Provade i vänster armveck och fick ut en liten skvätt till. Men när hon drog ur nålen rann blodet ur hålet, så hon tog ur proppen och fyllde på röret ur flödet (droppvis men ändå). Det var ju spritat och rent, så jag antar att det är ok, men det kändes lite oortodoxt.
Dotterns katt Ebba är här och
hälsar på idag. Jag kelar inte, bara
tittar på håll.

Här är medicinlistan som jag går efter just nu. Kortisonet har jag minskat i två steg sen jag lämnade sjukhuset för en dryg vecka sedan, och jag hoppas få minska ytterligare imorgon. Är alldeles rund och plufsig i ansiktet och har en massa andra biverkningar. Det gör mig inget att röra mig ute på labbet och så, för ingen jag känner skulle ändå känna igen mig, men jag passar på att förvarna släkt och vänner som jag ska träffa dom närmaste dagarna!
  • Omeprazol för magen 1 gång/dag
  • Mycostatin, antibiotika förebyggande mot svampinfektion i mun och svalg 4 ggr/dag 
  • Entocort 3 mg, minskar inflammationen i tarmens slemhinna, med kortison 3 ggr/dag
  • D-vitamindroppar, 10 droppar för att kompensera att jag inte får/fått vara i solen 1 gång/dag
  • Prednisolon 10 mg, kortison, 3 tableter på morgonen, 2 på kvällen
  • Noxafil shot mot svamp 3 ggr/dag (1 veckas behandling kostar 6355:-)
  • Valtrex, 500 mg, förebyggande mot virus, 2 ggr/dag
  • Prograf, 1 mg, mot avstötning, 2 ggr/dag
  • Zolpidem sömntablett 1 gång/dag
  • Bactrim 400 mg/80 mg antibiotika förebyggande mot lunginflammation 2 tabnletter 2 ggr/dag må+on+fr
  • Canoderm kräm 5%, mjukgörande på hela kroppen, jättebra kräm som bara sjunker in!
Nu är dottern här och tvättar lakan och putsar fönster åt mig medan jag sitter och bloggar, läser och myser. Ni hör att det inte går någon nöd på mig!

2 kommentarer:

  1. Vilken medicinlista! Hoppas verkligen att du får minska på kortisonet. Jag vet inte hur du ser ut nu men jag hoppas att jag skulle känna igen dig om vi möttes på labbet! Tuggumi kan vara bra mot muntorrhet sa min tandläkare, man behöver bara tugga några gånger. Men det blir kanske inte så bra om du råkar tugga med framtänderna.

    Kram
    syster syssling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tuggummi ska jag absolut skaffa - bra tips. Passar på att ta flour-tuggummi från apoteket när jag ändå håller på eftersom tänderna ofta tar stryk av trransplanttionen så gör jag 2 flugor på smällen!
      Kram

      Radera