måndag 14 oktober 2013

Dag +184: Blodprov

Helgen har varit helt fantastisk! Hade en jättebra fredag på alla sätt  (halvårsjubiléet), och den avslutades med en perfekt tjejmiddag med vänner sen riktigt långt tillbaka och härliga, härliga samtal. Blev upplockad av maken och vi fortsatte till stugan.

Lördag stapplade jag omkring 2 timmar i skogen och lade ut markörer där det fanns trattisar som maken sen kunde plocka. På kvällen kom Storebror och svägerskan på middag, och på söndagen spelade vi 9 hål golf med bil. Det funkade rinktigt bra; jag stapplade ut bilen, slog mitt slag med 1/4 backsving, kom betydligt kortare än vanligt, men inte lika snett och stapplade in i bilen igen. Solen sken, och det var så härligt att komma ut en liten sväng igen innan vintern. Idag har jag väldig träningsvärk i bålen, men det känns bara skönt.

Söndagkväll åkte vi direkt från stugan till dottern och blev bjudna på en jättegod söndagmiddag! Lyx!!!

Fredag och lördag tyckte jag att svullnaden i ansiktet gått ner lite, och jag kände mig lite piggare i benen och mindre svullen. "Yes, nu vänder det och blir bara bättre!" Söndag: "No, jag hade fel!" Ansiktet svullnade upp igen och kraften i benen var helt borta! Jag får lära mig att det går upp och ner, men trenden är åt rätt håll. Magen är bättre tycker jag. Och svimningarna varkar vara helt borta nu. Visst, jag vinglar till ibland och måste stötta mig för att återfå balansen och stabiliteten, men det var länge sen jag var tvungen att klamra mig fast vid en möbel tills omgivningen återupprträder omkring mig. Det är väldigt skönt!
Mina fötter i torsdags

Igårkväll roade jag mig med att läsa tre av bipacksedlarna till mina mediciner. Där fick jag en del förklaringar. På flera/alla förekom kramper, sämre syn (jag tycker det har blivit suddigare), gas i magen, darrningar, sömnsvårigheter, ledvärk, svullnad i fötter och  anklar och en hel del annat som jag känner av. Det är alltså inte bara kortisonet som är boven!

Snälla vännen UR kom förbi idag med en påse rensade trattisar! Underbart! Maken ska få göra små svampmackor som jag kan värma i mikron och äta som småmål, och kanske en god soppa!

Idag hart jag varit på lokala labbet och lämnat 8 rör. Laboratorieanalytiker Lars tog det, och det gick fantastiskt bra. Han är min favortit från nu, så jag hoppas på honom i fortsättningen. Höstfärgerna är fantastiska just nu, så det gäller att njuta innan allt blivit grått och trist!

Imorgon ska jag dra ner en kortisontablett till eftersom magen bara blir bättre, och på torsdag är det läkarbesök i Huddinge igen. Ha det så bra tills dess! Det tänker jag ha!

5 kommentarer:

  1. Vad bra gjort att spela golf! Skönt att det verkar gå åt rätt håll och att du har haft en så fin helg med vänner och familj. Det hjälper säkert till. Såg ditt svar om födelsedagen, jag har inget för mig den dagen, så vi kan väl höras om det som du föreslog! Det vore ju roligt om vi kan ses på vår gemensamma dag!
    Kramar till dig och din familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag hör av mig under dagen!
      Kram

      Radera
  2. Hur stor mängd kortison äter du nu? Har du också Prednisolon?
    Underbart att du också hade en minnsvärd helg, det var du värd!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, från idag drar jag ner till 3 Prednisolon (10 mg) om dan + att jag äter 3 Entocort (3 mg/st) om dan. Entocorts mg är en annan form av kortison som är typ 10 gånger starkare än Prednisolonets om jag fattat det rätt, men fördelen är att den behandlar mer lokalt i magen, så jag får inte lika mycket biverkningar av den.
      Kram

      Radera
    2. Aha okej. Förutom att jag är speedad nu då så bör jag inte få så många andra bieffekter. Äter ju enbart Prednisolon och bara 30 mg om dagen. Läkarna är väldigt försiktiga med att ge mig kortison som jag berättade tidigare, eftersom jag drabbades av både självmordsbenägenhet och diabetes vid förra cancerbehandlingen. Så jämfört med den dos du får nu då så lugnar jag mig lite i att min är så låg :-) Tack!

      Kramar

      Radera