måndag 7 oktober 2013

Dag +177: Jag har blivit en hamster!

Det här är fredagens morgondos
tabletter (lite olika olika dagar). Den
vita dosen i skeden kostar 300:-,
och den äter jag 3 om dan!
Jag och maken har haft tre härliga dagar på landet. Magen håller sig rätt stabil på 1-3 besök om dagen vilket är ok. Lederna värker lite, och när jag stapplar runt känner jag mig som saknade Tant H. Om hon levde nu skulle vi kunna stappla runt tillsammans och hålla blodcirkulationen igång. Men jag har lärt mig att ta Alvedon när jag vaknar på natten, så morgonen blir bättre.

Ansiktet och buken har lagrat på fett, så jag ser ut som en hamster med kindpåsar. Händer och fötter, handleder och fotleder är fyllda med vätska och tjocka. Det blir lite bättre när jag går omkring och ökar cirkulationen.

Huden har blivit bättre nu när jag smörjer mig mera, men ända sen jag låg på sjukhuset har jag fått en heshet som inte ger med sig. Någon sade att det också kan bero på kortisonet.

Svimningarna har blivit mycket bättre, men är inte helt borta, så jag tar det försiktigt. Jag har väl lite mer vätska i kroppen, och så har jag blivit fruktansvärt torr i munnen, så jag dricker mycket mer.

Fredag och lördag kunde jag ta en promenad i svampskogen på makens arm. Jag får inte plocka eller rensa svamp pga bakterier och mögel, och maken har en färgseende-defekt, så han har svårt att urskilja trrattisarna, men jag pekade med en pinne och han plockade medan jag lutade mig mot ett träd. En perfekt kombination, och det var väldigt
bra för både kropp och själ att komma ut i skogen som jag har längtat efter. På söndagen orkade jag inte, och golfklubboprna som vi släpat med oss kom förstås inte till användning. Men vi hann med både middagsgäst (på GVH-kost!) och ett fikabesök hos vänner under helgen, så jag är mer än nöjd!

Idag har jag tagit blodprover på lokala labbet mned dottern som ledsagare. Jag lyckades tjata till mig ett snabb-Hb fast det inte stod på remissen, och det visade på 87, så det är inte transfusionsläge riktigt än.

Imorgon blir det besök på käkkirurgen i Huddinge.

4 kommentarer:

  1. Kämpa på!! Du är fantastisk, om jag hittar svamp i helgen så kommer jag till dig. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken bild då målar upp av dig och din make i svampskogen! Jag skulle ha velat vara där! Vågade ni äta av svamparna? jag förstår att det måste ha varit underbart att komma ut i skogen efter all sjukhusvistelse.
    Kan hesheten ha med matstrupen att göra? Så är det för mig. Det kallas visst reflux, fast jag märker det inte och det syns inte på gastroskopi, men medicin mot detta hjälper mot hostan och hesheten. Det var en öronnäsahals-läkare som tittade i gommen med en liten spegel och såg att det var inflammerat precis vid ingången till matstrupen. Det kanska du kan be att få kollat om inte hesheten går över efter att du dragit ner på kortisonet.
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en annorlunda svampplockning, men funkade perfekt! Vi skulle ha haft ett filmteam med oss!!!! Svampen går bra att äta när den är ordentligt tillagad, men jag får inte hantera den rå.
      Jag ska kolla det där med reflux på torsdag när jag har läkarbesök.
      Kramar

      Radera