onsdag 31 juli 2013

Dag +111: Provtagning på Väddö VC

Förutom rören till labbet blir det lite
slask vid provtagningen.
Idag var det premiär för provtagning på Vårdcentralen. Syster Marie tog hand om mig. Hon har jobbat på Hematologen i Uppsala, och hade hon inte haft den erfarenheten så hade jag nog spenderat den här dagen i bil till och från Huddinge. Som det nu var satt jag i hammocken med tidningen och en kaffe latte kvarrt över tio efter förrättat värv! Härligt!

Syster Marie blev riktigt uppspelt av att få hantera en CVK igen - det var ett tag sen. Kul att kunna vara till nån glädje! Det märktes att hon hade kunskapen och handlaget kvar, så efter att ha samlat ihop nödvändigt materialgick det utmärkt att ta prover, lägga om infarten och spola slangarna. Till nästa gång ska jag försöka få med mig ett plåster (dom har bara stora av den rätta sorten, dom små är smidigare), pluppar till slangarna (dom har inte den rätta sorten, så hon fick slakta två nålar för att få material) och ta reda på hur mycket heparin dom brukar spruta i heparinlåset. (Heparin hindrar blodet från att koagulera och sprutas in i slangen så det inte ska bli klumpar där till nästa gång.) I Uppsala sprutade som i 3 ml, men på sjukhuset använder man CVKn varje dag, så för säkerhets skull sprutade hon i 4 ml per slang idag.

Syster Marika fick komma in och titta, för hon hade aldrig sett en CVK, och ville förstå hur den fungerar.

Som avslutning tog vi ett snabb-HB som visade på 102, så det är lugnt. På måndag är det läkarbesök i Huddinge.

6 kommentarer:

  1. Jag har 101 i Hb nu, vi håller en bra nivå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får försöka hålla fast vid det! ;-)

      Radera
  2. Skönt att du inte behöver skumpa runt en heldag varje vecka. Hoppas det fina HB:t håller i sig. Kram från ett stormigt och regnigt Väsby :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en himla tur med hematologsköterskan. Är inte lika säker på att jag har samma tur hemma, men den dagen den sorgen.
      Här passerar just en rejäl åskskur, så maken sätter upp den traditionella presenningen inför kvällens grillmiddag. Hoppas det blir bättre innan gästerna kommer!

      Radera
  3. Vet du varför det kan bli så med benmärgsprovet att de inte får tillräckligt? Det verkar tufft att du ska behöva göra om det och få vänta på svar. Men du skriver att doktor Hans är lugn så då är jag det med. Jag tror inte att kontrollbehov går så djupt...(nu har jag backat lite till ett tidigar inlägg) men det verkar ju gå bra allt annat.
    Jag kan tänka mig att du har vant dig vid en annan energinivå med tanke på dina symptom som du räknade upp senast!
    Ha det forsatt bra på landet, om jag kan komma någon dag så ringer jag o kollar om det passar!
    Kram
    stjärnsyrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet inte säkert. Benmärgen består av bindvävnad, fett och stamceller (och blodceller i olika stadier av mognad). Det kanske inte är helt jämt fördelat, och kommer man då in där det inte finns tillräckligt med rätt sorts celler så kan det kanske bli för lite. Dom kollar visserligen i mikroskop innan dom tar bort nålen, men jag vet inte om dom kan se vilken sorts cell det är, och det är ju bara en bråkdel av provet, så deet kanske kan bli för lite än då. Dr Katarina har i alla fall sagt att man har överkapacitet i benmärgen, så det beror nog inte på att det finns för lite totalt sett.
      Vi får se om vi hörs då!
      Kram

      Radera