onsdag 10 juli 2013

Dag +90 - Ögonundersökning

Idag har jag varit på ögonundersökning på St Eriks ögonsjukhus. Man vill kolla om behandlingen har påverkat ögonen på något sätt. Det är tydligen inte ovanligt att dom blir torra och irriterade. Med mig hade jag kompisen Nicka som är optiker och jobbar men optikerutbildning på just St Erik.

Dr Kai-Lewis kollade ögonen utanpå och innuti, och allt verkade bra. Möjligen är dom en aning torra, men det beror inte på sjukdomen eller behandlingen. Vid behov kan det åtgärdas med ögondroppar.

När vi var klara gjorde Nicka en ordentlig synundersökning och fotograferade näthinnan (bilden är på höger öga). Skuggpartierna berodde på att vi inte droppat i något pupillvidgande, så pupillen var rätt liten.

4 kommentarer:

  1. Är dina ögon torra? Mina känns jätteblöta och rinniga... Skitjobbigt för det känns som att jag tittar genom vatten hela tiden.
    Stort lycka till med benmärgsprovet! Och grattis till dag +90 :)
    Kramar/Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK!
      Jag känner inte att mina ögon är torra, men läkaren kunde se att hinnan av tårvätska var lite tunn, så dom är väl det. Jag har hört tidigare att om man har torra ögon så kan man få extra mycket tårar, för kroppen kompenserar så inte ögonen ska torka ut. När det blåser eller jag är trött rinner tårvätskan extra mycket på mig, och det ska bero på att jag har torra ögon fast det låter konstigt.
      Kram!

      Radera
    2. Att de är rinniga kan vara pga den yttre hinnan av fett på tårfilmen är svag och därför spricker tårfilmen upp snabbare : det ger ökat tårflöde men enbart den vattniga biten-då svämmar det över. Det kan ev hjälpa den feta yttre delen som håller ihop tårfilmen att bli lite bättre genom att äta omega 3 tillskott.Man kan också kolla om det är trångt i "avloppet":punktum/tårkanalen.

      Radera
    3. Tack Nicka! Jag hoppades att du skulle hjälpa till där!

      Radera