måndag 5 augusti 2013

Dag +116: Läkarbesök i Huddinge

Syster Kerstin har laddat vagnen inför blodprov,
spolning och omläggning.
Så var det dags för utflykt till Huddinge igen. Jag åkte hemifrån kll. 7.15 och var tillbaka i stugan 13.25.

Först träffade jag Dr Per som tyckte att värdena från förra veckan såg bra ut. Jag fick en print av syster Kerstin och kunde se att allt var inom normalvärdena utom HBt så klart och vita blodkroppar, där både totalen (3,0) och dom neutrofila (1,3) ligger en bit under normalintervallet, men inget dramatiskt.

Vi tittade igenom medicinlistan som numera är ganska kort. Inga ändringar är aktuella. Daglig dos:

  • 10 D-vitamindroppar
  • 1 Fragmin-spruta 7500 enheter (propplösande - tas tills dom tar bort CVKn om några veckor)
  • 1 B12-tablett (stimulerar blodbildningen)
  • 1 Prograf (1 mg, avstötningashämmande. Halverad dos fr.o.m. idag enligt avtrappningschemat)
  • 4 Bactrim må, on, fr (mot lunginflammation)

Någon GVH har inte synts till, men Dr Per tittade för säkerhets skull på huden och i halsen och munnen. Jag har haft väldigt ont i ett område i bröstryggen sedan igår, och Dr Per kunde känna att det är en muskel som krampar. Jag har ibland problem med muskelknutor, men nu gör det så ont så jag har svårt att röra mig och sova. Det kan vara så att eftersom mina muskler har en tendens att krampa just nu så kanske det är en vanlig muskelknuta med kramp på toppen. Det verkar inte vara något i lungan i alla fall, vilket är skönt. Krampen kan för övrigt vara en biverkning till Prografen, så det kanske går ner när den tabletten försvinner om några veckor.

Så passade jag på att fråga lite om Chimerism-provet i benmärgen. Jag tycker att 73% respektive 83% donator låter rätt lite, och undrade om det inte var rätt dåligt. Han drog lite på svaret och menade på att det var mittemellan; inte bra men ingen katastrof. Vi får se vad nästa benmärgsprov (6/9) visar, och om nerdragningen av Prograf givit önskat resultat. Är det fortfarande ingen vidare utveckling kan man ta en typ av vita blodkroppar som heter T-celler från donatorn och spruta in. Efter vad jag förstår ska dom leta upp främmande stamceller (=mina egna sjuka) och ta död på dom för att nå 100% donator. Ingen förbehandling av donatorn behövs. Vi får se om det blir nödvändigt framöver.

Eftersom jag har förhållandevis mycket egen benmärg producerar den kontinuerligt blodkroppar av min gamla sort, och kriget mellan gamla och nya fortsätter. Det är därför jag inte får någon ordning på HBt. Det tolkar jag som att när behovet för blodtransfusioner försvinner är det ett tecken på att det börjar bli ordning på benmärgen.

Så var det dags för provtagning, spolning av CVKn, omläggning av infarten och snack om semester, böcker, sommar i P1 och annat småtrevligt. Snabb-HBt visade på 97. Syster Kerstin plockade ihop några plåster, proppar och remover pads och skrev ut en remiss att ha nästa vecka på Vårdcentralen, samt lite alcohol pads att ha när jag tar mina sprutor. Av dom 100 jag fick när jag skrevs ut är det bara ett par kvar.

Efter en sväng på apoteket för att fylla på förrådet åkte jag hem. Nästa vecka är det provtagning på Vårdcentralen på onsdag. Ha det så bra tills dess! Det ska jag också försöka ha.

8 kommentarer:

  1. Så otroligt komplext - att du kan hålla reda på allting!
    Bilden trodde jag först var lunchen, men såg sedan att det var provtagnings-set-up:et..

    Kämpa på min kära väninna!

    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  2. Jag har fått en kallelse till "käkkliniken" den 27 augusti... Varför då? Vad gör man där? Antar att det är någon 3-månaders kontroll?

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte fått någon. Men när jag tittar tillbaka i min blogg (http://nyckelpigan59.blogspot.se/2013/04/inlaggning-pa-b87-cast.html) ser jag att man ska på återbesök hos tandläkaren (Käkkirurgiska kliniken står det på visitkortet jag fick där) efter 3, 6 och 12 månader, så det är säkert det. Men själv har jag som sagt inte fått någon kallelse, så det måste jag ta upp med dom. Tack för påminnelsen!
      Kram

      Radera
    2. Pratade med syster Kerstin idag, och hon skulle kolla upp det. Först trodde hon att dom bara låg efter, men när jag berättade att du fått en kalllelse sade hon att hon skulle ringa ock kolla om jag kommit bort i hanteringen! Tack igen!

      Radera
  3. Aha vad bra! Jag frågade Per om vad det var för något och det är tydligen någon slags munkontroll efter 3 månader, precis som du skrev. Lät bara så otrevligt med "käk kliniken", ungefär som att dom ska möblera om hela ansiktet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... Ja det kan man ju tro! Jag var skiträdd när jag skulle dit första gången efter den omfattande tandröntgen ett par veckor tidigare. Tänkte att dom skulle in och rotfylla minsta lilla grej som dom hittat. Men det var ju lugnt! Jag har fått en tid nästa vecka nu efter min påstötning.

      Radera
  4. Skönt att läsa att läget är ok. Jag har varit ner till Stockholm och hjälpt syrran att flytta. Hon bor numera i Hökarängen. Det är både mysigt och sorgligt på samma gång att vara där nere.

    Se till att äta bra och nyttigt. Då ger du kroppen bra förutsättningar, läkarna får fixa resten :)
    Håller tummarna att det går fortsatt bra.
    Kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet! Jag har verkligen följt läkarnas instruktioner att inte gå ner i vikt. Har gått upp ca 5 kg istället, men det får bli ett senare problem! :-) När vi kommer hem och vardagen börjar rättar det nog till sig vad det lider.
      Förstår att det är en massa vemodiga minnen att vara här nere. Hoppas sommaren har varit rätt ok i alla fall och att du kan njuta lite av hösten och svamp- och bärsäsongen.
      Kramar
      Anna-Karin

      Radera