tisdag 9 juli 2013

Medicineringen trappas ner

Efter att ha minskat dosen avstötningshämmande medicin blev jag lite lös i magen några dar, men sen stabiliserade det sig. Helgen har varit skön med 2 golfrundor - den ena med 41 poäng så det blev en rejäl sänkning!

Idag har jag varit på läkarbesök, och Dr Hans drog ner ytterligare på medicineringen:

  • Sluta med Mycostatin (förebyggande mot svamp)
  • Ät färdigt kartan med Ursofalk (skyddar levern) och sluta sen
  • Dra ner en tablett till av Prograf (avstötningshämmande) till 4 per dag från imorgon.

Värdena såg bra ut. Levervärdena har stigit en aning igen, men det kan bero på att vi trappar ner Prografen, så det blir större risk för GVH. Det togs tydligen ytterligare ett Chimerism-prov 2/7, som visade lite högre andel egna celler (ca 13,5 % egna T-celler), men Dr Hans var inte ett dugg oroad av det. Med den grundsjukdom jag har är det egentligen inte intressant med dom här perifera Chimerism-proven (i blodet). Dom kan visa 10% egna celler för alltid utan problem även om man strävar efter 0%. När vi nu drar ner på Prografen kan det börja sjunka igen, för donatorns celler får mer handlingsutrymme. Det som betyder något i mitt fall är Chimerism-provet i benmärgen, och det ska vi ta i övermorgon.

Syster Anna tog mina prover (5 rör) och lade om och spolade CVKn. Snabb-HBt visade på 89-90, så jag får klara mig med dom röda blodkroppar jag har ytterligare ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar