onsdag 24 juli 2013

En heldagsutflykt till Huddinge

Det är härligt att vara på landet!
Avfärd 08.00 från stugan. Efter en stund i väntrummet tog syster Anna mina blodprover, och skickade snabbt iväg bas-provet inför transfusionen. Sedan lade hon om CVK-infarten och gav mig dom två första vaccinationerna i armen (lunginflammation och influensa).

Ytterligare en stund i väntrummet, och sedan fick jag komma in till Dr Hans. Mest spännande var förstås benmärgsprovet. Dessvärre hade dom inte fått ut så mycket benmärg, så resultatet är inte så säkert. Andelen sjuka celler kunde dom inte mäta, men andelen "34-celler" (blodbildande stamceller) var 83% från donatorn och andelen myeloida celler (som min sjukdom sitter i) var 73% från donatorn. Låter rätt lite i mina öron, men Dr Hans verkade inte särskilt oroad. Det vi gör nu är att halvera dosen immunhämmande medicin, och trappar ner den för att sluta helt om ca 4 veckor. På så sätt får hålls inte donatorns celler tillbaka utan kan ta över mera. Sen tar vi ett extra benmärgsprov i början på september för att se om det givit resultat. Jag undrar om det är mitt starka kontrollbehov som visar sig ända ner på cellnivå! Blodvärdena är därtemot utmärkta. Alla utom HBt ligger inom normalintervallet nu.

I pausen medan vi väntade på bastestet och blodet gick jag på apoteket och hämtade ut flera Fragmin-sprutor. Det var mycket lite folk där, så det var inte så stor infektionsrisk. Så åt jag lite medhavd lunch i form av bananer, risi-frutti och keso med nötter i mitt rum för dagen.

Så kom blodet och jag kunde få min transfusion medan jag läste det sista av min bok, "Gustavs Grabb". Jag fick en pappersremiss med mig så jag kan ta blodprover och lägga om CVKn på vårdcentralen nästa vecka. Veckan efter är det dags för läkarbesök igen.

16.30 var jag tillbaka i stugan efter en heldagsutflykt till civilisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar