tisdag 2 juli 2013

Donatorns celler vinner mark!

Dags för läkarbesök igen. Dr Richard kollade igenom mina värden från i torsdags och allt ser bra ut (klicka på bilden så blir den större - på "Esc" för att komma tillbaka till inlägget). Levervärdena (P-ASAT och P-ALAT) har sjunkit och är nu i det närmaste normala. P-ALAT var som mest uppe på 4,24 (23/5), så det är en radikal förbättring.

Jag passade på att fråga om Chimerism-provet som jag inte hört något om, men som jag vet att andra har tagit redan efter en månad. I Chimerism-provet räknar man andelen celler med donatorns respektive mottagarens DNA i blodet eller benmärgen. Idealiskt efter en stamcellstransplantation är att det är 0% egna, men det kan ta ett tag att nå dit. Det visar sig att dom gjort Chimerism-prov på mig två gånger utan att jag visste om det. I mitt fall räknade dom T-celler (en typ av vita blodkroppar, se inlägget 28/4) i blodet. I slutet på maj hade jag 8,5% egna och i slutet på juni 3,7% egna celler. Det verkar alltså som att donatorns celler jobbar på och vinner mark i kriget! Spännande!

Syster Anna tog nya prover och lade om CVKn. Snabb-HBt visade på 101, och det är rekord sedan konditioneringen (sista cellgiftsbehandlingen före transplantationen). Det hjälps förstås upp av blodtransfusionen i torsdags, men ändå!

På fredag är det provtagning igen, och nästa vecka har det gått 3 månader sen transplantationen, så då är det dags för benmärgsprov.

8 kommentarer:

  1. Ja ja ja, kämpa på, donatorns celler!

    SvaraRadera
  2. linda mellstrand3 juli 2013 kl. 19:34

    Jaaa så bra :D Jäääj! KRAM

    SvaraRadera
  3. Du är så otroligt målmedveten och duktig som har ork att spela golf. Så bra att du får den hjälp du behöver. Låter som du har fått bra kondition och bättre ska det bli såklart!
    Vi följer dej och hoppas att det ska bli full attack så donatorns celler tar över det som de är programerade att göra.
    Sommarkramar från oss på ett vackert Trundön!

    SvaraRadera
  4. Härligt med positiva provsvar, du är ju frisk som en nötkärna :)

    Jag håller tummarna för fortsatta bra värden. Njut av sommaren.
    Idag tog jag en puttlektion. Jag har haft värsta darren vad gäller puttningen och hoppas nu på klar förbättring.
    Kram
    Monne

    SvaraRadera
  5. Tack alla för glada tillrop och stöttning. Sommarkramar tillbaka till er!

    SvaraRadera
  6. Go A-! (eller var det A+?) Nåja, GO! Go!! Go!!! /lb

    SvaraRadera
  7. Underbart att läsa att det går så bra. Vi blir alla glada i hela kroppen. Många sommarkramar till dig och hela familjen. Grannen

    SvaraRadera
  8. Härligt!!! Blir så glad! Mängder med varma kramar till dig och familjen /Kusin B

    SvaraRadera