tisdag 16 juli 2013

Planering av vaccinationsprogrammet

Så var det dags för läkarbesök igen. Först tog syster Anna mina blodprover, lade om och spolade CVKn samt bytte ut "fjärilen" (klämman som håller fast slangen). Snabb-HBt visade på 85, så det är inte dags för transfusion än, men kanske nästa vecka.

Dr Hans gick igenom värdena från förra veckan som alla ser bra ut. Levervärdena är i stort sett normala nu, och allt annat är inom normalområdet utom HBt. Svaret från benmärdsprovet har inte kommit än.

Vi pratade lite vaccination. Eftersom allt immunförsvar inklusive vaccinationer jag tagit och barnsjukdomar jag haft är borta, så måste jag börja om från början när kroppen är redo för det. Tuberkulos kan jag aldrig vaccinera mot (det klarar man inte efter en stamcellstransplantation), men annat kan man ta efter  en tid och efter godkännande av tranplantationsläkarna. Ibland får man använda en avdödad variant av vaccinet för att klara av det. Nästa vecka börjar vi vaccinationsprogrammet med Prevenar (mot lunginflammation med pneumokocker) och Act-HIB (mot Haemophilus-influensa). Båda ges vad jag förstår normalt till barn, och det passar ju bra för mitt pånyttfödda immunsystem! Act-HIB var jag tvungen att hämta på apoteket, och det ingår inte i högkostnadsskyddet, så där rök drygt 900 kr för dom 3 sprutorna. Men jag ska inte klaga - hittills har jag tagit ut mediciner för drygt 25 000 kr på apoteket efter transplantationen, och bara betalat högkostnadsskyddet på 2 200 kr. Så jag är mycket tacksam för vårt svenska system och alla er skattebetalare som håller mig vid liv! Om ytterligare 3 månader börjar vi vaccinera mot polio, difteri och stelkramp. Övriga vaccinationer får jag fixa själv på vanligt sätt på egen bekostnad (efter att ha konsulterat med mina läkare).

Dr Hans förlängde sjukskrivningen till sista oktober och gick igenom medicinlistan. Vi ändrar inget just nu. Så drog han ner besöksfrekvensen till en gång i veckan istället för som nu 2 gånger. Det blir skönt att inte få
semestern så tätt sönderhackad i alla fall. Nästa besök blir på onsdag 24/7.

Efter hemfärd och en snabb lunch bar det av till golfbanan och en trevlig runda med lillebror, kusin K och vännen H.

4 kommentarer:

  1. Fy, tänk om vi hade levt i USA nu utan sjukvårdsförsäkring... Tusan vad det hade blivit dyrt!!

    SvaraRadera
  2. Idag är jag extra stolt svensk skattebetalare!
    Och angående TBC-vaccinet så har inte heller jag fått något. Försökte få ta det före den långa volontärtiden i Kambodja men fick nej från läkarna. Hoppas det är en liten tröst. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst tillbaka i din blogg för att se om du strålades, men hittar inget om det. Slapp du den hemska behandlingen?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lyckligtvis slapp jag strålningen. Konditioneringen bestod "bara" av 4 dagar cellgifter. Jag misstänker att det är strålningen som gör att du fått vissa biverkningar som jag har sluppit.

      Radera