tisdag 28 januari 2014

Dag +292: Återbesök på Käkkirurgen

En av innergårdarna i "vackra" Huddinge Sjukhus
Idag var det dags för att kolla tänderna igen efter fallet i september. När jag ändå var i Huddinge tittade jag först in till syster Sandra på Hematologen och bad henne se till så mitt recept på Entocort blev påfyllt, för dom tabletterna är snart slut. Det lovade hon att ordna.

På käkkirurgen tog syster Agneta och övertandläkare Karin hand om mig. Slemhinnorna i munnen ser mycket bra ut, d.v.s. ingen GVH där. Ibland är jag mycket torr i munnen och ibland flödar salivet, vilket Karin tycker är ett bra tecken. Det tyder på att salivkörtlarna har börjat fungera igen, men det tar ett tag innan dom får rätt balans i salivproduktionen.

Tänderna ser också mycket bra ut. Karies är annars en vanlig biverkan efter stamcellstransplantation, men mina fluorsköljningar verkar göra nytta. Framtänderna visar inga tecken på skada efter fallet, trots att dom fortfarande ömmar (liksom överläppen och näsan). Karin bokade en tid för röntgen i nästa vecka så vi får se om det finns några dolda problem med framtänderna.

För övrigt tycker jag att jag det går åt rätt håll, om än mycket långsamt. Jag går fortfarande på toa 2-5 gånger om dan, men nu är avföringen för det mesta "formad" som det så fint heter på sjukhusspråk, d.v.s. diarreérna är inte så vanliga längre. Ansiktet är inte fullt lika svullet längre även om det är en bra bit kvar till normalt utseende. Däremot har dom ca 10 extrakilona jag dragit på mig av kortisonet inte visat några tecken på att ramla av. (Min garderob är ytterst begränsad just nu, för det mesta sitter som korvskinn eller går inte på alls.) Orken är aningen bättre, jag försöker gå en sväng varje dag, stöttad på gåstavarna, men det blir inte längre än ca 1,5 km. Förhoppningsvis fortsätter krafterna öka så jag kan förlänga mina promenader och börja förbruka lite kalorier.

Lite hud-GVH har jag fått. Det bränner i handflatorna och fotsulorna ibland, men det syns ingenting. Mjukgörande salva lindrar rätt bra.

Idag har jag slutat med antibiotikadropparna mot ögoninfektionen enligt ordination. Kladdet i ögonen försvann så fort jag började med dropparna, men ögonvitorna är fortfarande svagt röda, så vi får se om infektionen kommer tillbaka igen eller om det verkligen är över den här gången. För säkerhets skull har jag bytt örngott i sängen och tvättat alla mina glasögon med sprit för att inga bakterier ska leta sig tillbaka till ögonen.

4 kommentarer:

  1. Dina extrakilon kommer du bli av med när du golfar i sommar, så ta det lugnt.
    Njut av solen och koppla av till golf på tv. Sköt om dig! Kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran! Det känns mycket bättre att tänka mig spelandes golf i solen än att svettas på någon apparat på gymet för att bli av med överskottet!!!! En betydligt mer sympatisk målbild!
      KRAM

      Radera
  2. AK. Det kan hända att jag kan hjälpa dig med fina kläder. Jag går ner i stadigt takt, köper en ny garderob var fjärde månad ungefär ( men min senaste storlek är nog fortfarande alldeles för stor för dig) och har hittat bra ställen att köpa kläder. Man ska inte ha kläderna så länge, men vill vara fin för tillfället, eller hur? ta kontakt :)


    /Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Jane - du är en ängel! Jag tar kontakt!
      Kram

      Radera