måndag 13 januari 2014

Dag +274: Läkarbesök

En solig dag med snö på marken - jättefint, och mycke ljusare än det har varit länge nu! Jag använde förmiddagen till att åka till Huddinge på läkarbesök.

Värdena är jättebra. HB:t var på 135 i fredags. Så högt tror jag aldrig nå'nsin jag har haft! Prografhalten (immunhämmande medicin) i blodet är dock aldeles för hög fortfarande. Att halten i blodet har stigit trots att dosen legat oförändrad länge menar Dr Katarina är ett tecken på att tarmen läker och kan ta upp ämnena bättre. Det låter ju positivt! För att få ordning på halten minskar vi prograf-dosen från 2 mg till 1½ mg per dag. Dessutom drar vi ner Noxafil-intaget (förebyggande mot svamp i mage och tarm) från 3 gånger till 2 gånger per dag, efterson Noxafil interagerar med Prografen.

Däremot vill hon inte fortsätta nedtrappningen av kortisonet, utan jag ska ligga kvar på nuvarande låga nivå (2,5 mg Prednisolon/dag förutom det som finns i Entocort-tabletterna) tills vidare.

Jag frågade om urkalkning av skelettet, och det är definitivt en risk vid långvarigt kortisonintag, så Dr Katarina skrev ut Calcichew som innehåller kalcium och vitamin D3 för att förebygga problem. Alla andra mediciner ligger kvar som tidigare.

Jag har till och från haft lite ont i en blodådra på handen som också blivit som en liten klump. Jag är orolig att det är en propp igen, men Dr Katarina säger att det är ingen fara i så'na här ytliga kärl. Skulle det vara en propp så löser den upp sig själv. Och det har ju blivit lite bättre, så det kanske redan är på gång. Jag får nöja mig merd det.

I fortsättningen räcker det med blodprov varannan vecka och läkarbesök var fjärde vecka om det inte dyker upp något problem. Fast det blir en del aktiviteter ändå. På fredag ska jag på återbesök med ögat, nästa vecka till Huddinge för vaccinationer, veckan efter återbesök på käk-kirurgen efter mitt fall i september och så är det dags för benmärgsprov igen (9-månaderskontrollen).

Jag hann med en fika med Hanna som också haft läkarbesök, innan jag åkte hem. Trevligt! Väl hemma promenerade jag ner till apoteket i solskenet och fyllde upp nya och gamla medikamenter. Det var över en månad sen jag sist tog den promenaden på totalt 1½ km, eftersom jag fick så ont i ljumsken då, och har varit väldigt svag efter det. Men nu gick det bra även om det var tyngre på hemvägen.

5 kommentarer:

  1. Kul läsning. Du är ju frisk som en nötkärna, hi-hi.

    Barnen har fullt upp med sin aktiviteter, hockey och basket, vilket är roligt för oss alla.
    Det är träningar på veckorna och matcher under helgerna.
    Det får tiden att gå.

    Var ute i solen så mycket du kan. Det stärker immunförsvaret.
    Ha det gott, kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja aktiviteter är riktigt bra - på flera sätt!
      Jag försöker få lite dagsljus varje dag även om det blir korta stunder. Det är bra både för kroppen och själen!
      Kramar till er alla!
      AK

      Radera
  2. Bra att HB:t är högt och de andra värdena går åt rätt håll. Du kommer behöva det för att hålla dig vaken under vårt GoT-minimaraton på lördag ;-) Vi ses! Kram /lb

    SvaraRadera
  3. Nu har vi ungefär samma HB du och jag eftersom mitt också ligger bra! Det låter ju jättebra! Javisst var det en fin dag i måndags och idag med, jag har också hört talgoxen. Härligt, Plötsligt vänder det, samma sak varje år men ändå ett sorts mirakel. Hoppas nu att ljumsken håller sig bra och att du kan fortsätta promenera. Märker du på ansiktet att du har minskat kortisonet? Fast det kanske är rätt mycket ändå om du äter Entocort också. Min förkylning är nu i stort sett bra och din mor mejlade mig idag om när jag kan hälsa på. Vi får fortsätta ha kontakt om det via mejl. Stora kramen från mig till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar funka bra med små korta promenader - skönt! Ansiktet har blivit aningen mindre svullet, men jag ser fortfarande rätt rolig ut. Hoppas det fortsätter att sjunka ihop (och inte bara ansiktet för den delen! Jag har nästan inga kläder som passar längre!).
      Vi ses snart!
      Kram

      Radera