måndag 20 januari 2014

Dag +284: Ögoninfektionen är tillbaka med full kraft!

Först kanske jag ska kommentera dagnumret, som är antalet dagar sen tranplantationsdagen (Dag 0). Eller borde vara! Kusin KB påpekar diskret att det märks att hissen inte går riktigt ända upp hos mig just nu som jag skrev i förra inlägget, för i samma inlägg har jag börjat räkna dagarna baklänges! Ja ni ser! Det får stå kvar, för det är ju onekligen lite lustigt - i alla fall jag skrattade när jag blev uppmärksammad på det. Men jag tror att dagens siffra är korrekt i alla fall.

Så var det ögonen: Igår var jag lite rödögd och grusig på morgonen, men det blev bättre under dagen. Idag är jag mycket rödögd, grusig med gula slemklumpar i båda ögonen och svullnad rund om. Dags att ringa direktnumret till S:t Eriks Ögonsjukhus som jag lyckligtvis fått. Annars måste man gå via vårdguiden, och dom tar sitt uppdrag att hålla folk borta från akutsjukhusen på mycket stort allvar vet jag av erfarenhet! Jag fick prata med en sjuksköterska och argumenterade för att slippa åka in. Dom undersökte ju mina ögon så sent som i fredags, så antingen kan jag ju börja med dropparna igen eller så kan dom skriva ut något starkare som jag hämtar på apoteket föreslog jag. Hon var tveksam, men bristen på läkartider i närtid talade nog för min sak. Dessvärre var båda läkarna jag träffat hittills sjuka, men hon gick och pratade med chefsläkaren. Denna ansåg att jag borde ha haft antibiotikadropparna tätare, så hon ordinerade samma droppar fast varannan timme i en vecka. Har det inte gått över då får jag höra av mig igen. Skönt att slippa åka in!

1 kommentar:

  1. Någon häst finns nog kvar tror jag, det går att förstå allt du skriver! Men att börja räkna baklänges var faktiskt rätt kul, att komma en timme för tidigt, är det ett utslag av samma sak? en slags omvänd tidsuppfattning?? Inte roligt med ögonen, hoppas dropparna hjälper nu.
    Vi ses snart, om det blir bakåt eller framåt i tiden får vara osagt....
    Kram
    sysslingensystern

    SvaraRadera