onsdag 22 januari 2014

Dag +286: Vaccinationerna fortsätter

Idag har vi återupptagit vaccineringen som vi pausade i september när jag fick GVHD, eftersom medicinerna (kortison och immunhämmande) gör att vaccinationerna ändå inte "tar". Syster Kerstin gav mig dom tredje och sista doserna Prevenar (mot lunginflammation) och ActHIB (mot en form av influensa) i ena armen och dom första doserna av Polio, Difteri och Stelkramp i andra armen.

Innan jag åkte hem passade jag på att ta veckans blodprover på Provtagningscentralen på Huddinge. Väl hemma gick jag en liten sväng i det härliga solskenet när jag ändå hade kläderna på mig. Jag är nog lite mindre svag, för jag kunde gå lite mindre sakta än tidigare, stöttad på mina gåstavar. Å andra sidan har jag känt mig otroligt tung på eftermiddagen, så det tar på dom begränsade krafter jag har.

Ögoninfektionen har blivit bättre av antibiotikadropparna, men jag har fått en blödning (igen!) i ena ögat, så det är fortfarande rätt rött där.

Nästa vecka är det återbesök på Käkkirurgen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Är ögonen bra nu? Kan du gå ut mer i solen? Fåglarna kvittrar!! Är de vaccinationer du tog innan GVHn ok? Så att de inte behöver göras om dessutom!

    SvaraRadera
  2. Ögonen "ska" vara bra nu, d.v.s. jag har slutat med dropparna idag enligt ordinationen. Vi får se om det kommer tillbaka igen! Jag går gärna ut i solen, men orkar bara någon km.
    Dom verkar inte ha några planer på att testa om vaccinationerna har fått tillräcklig effekt. När jag fick GVHn pratade dom om att man kan göra det, men när jag har frågat nu säger dom att det inte behövs.

    SvaraRadera