fredag 17 maj 2013

Lite risig

Magnolian utanför ingång R2 på Huddinge Sjukhus
blommar för fullt!
Den här veckan har jag varit lite risig. Det började i tisdags med feber och illamående. Febern har pendlat upp och ner, men aldrig varit helt borta och aldrig över 38,5 som är gränsen för att ringa sjukhuset och troligen bli beordrad att åka in. Som en följd har jag varit trött och inte orkat göra det jag velat och haft svårare än vanligt att äta. Sitta bakåtlutad i fåtöljen och kolla på Eurovision har dock gått alldeles utmärkt! J

Idag var det i alla fall planerad provtagning, så efter dom vanliga proverna konsulterade Syster Kerstin en läkare och dom bestämde sig för att ta några till. Sen fick vi vänta på att CRP-svaret skulle bli klart, och då var det lunch, så det blev ett långt besök idag! Till slut fick jag i alla fall träffa Dr Hans, som berättade att CRP-värdet var bra. Han har tre varianter på vad febern och illamåendet kan bero på:
1) Vanlig förkylning (jag har varit lite små-snuvig i över två veckor).
2) En herpesvariant som heter CMV (Cytomegalovirus) och kan ligga latent i kroppen. Dom testade negativt för herpes tidigare, men det var en annan variant. Svaret från dagens test har inte kommit än.
3) GVH (Graft-versus-host sjukdom är när donatorns celler tycker att mina vävnader är främmande och börjar bråka. Ofta sätter det sig på tarmarna, levern eller huden). Det skulle också kunna förklara dom något förhöjda levervärdena. Jag hoppas på det här alternativet, för en lagom mängd GVH under det första kvartalet är bra och visar att donatorcellerna gör sitt jobb. Man balanserar det med avstötningsmedicin om det blir för besvärligt.

Dr Hans släppte lyckligtvis hem mig med en tablett mot illamåendet och förmaningar att ringa om febern överskrider 38,5. Jag har en läkartid på måndag så får vi se om vi vet mera då. Blodvärdena i övrigt är bara bra (värden från i måndags):
HB: 91 (det tar ett tag innan dom får fart, men det är en bit över transfusionsgränsen i alla fall)
Trombocyter: 354 (har sjunkit ner och ligger nu inom normalintervallet)
Vita totalt: 3,6 (i lägre delen av normalintervallet)
Neutrofila: 2,0 (i lägre delen av normalintervallet).

2 kommentarer:

  1. Okey då kämpar vi på igen, ingen rast ingen ro ;O))) No problems det fixar sig! Lite vila och sedan är Du igång igen A-K!!
    Lite förhandsinfo, idag plockade dottern liljekonvaljer!! Himmel vad fort det går!! Ååå vi måste NJUTA NU, snart är våren förbi..... Vi kämpar på tillsammans med Dig A-K!! Mattan väntar på Dig på passet.... ;O)))

    Kram "Flickan"

    SvaraRadera
  2. Hoppas att febern ger sig och att det är GVH som är orsaken! Skönt att du kan stanna hemma. Jag blir så imponerad av att du sätter dig in i all fakta och dessutom kan förklara den så det går att förstå! Jag kommer och hälsar på dig så snart jag kan och när det passar dig men jag hostar en del just nu, får alltid så långdragna grejer....så det blir senare. Hälsa hela familjen, och du är en jättefin glödlampa på förra bilden , som assistenten till Oppfinnar jocke? Hmm Uppfinnar Jocke var det kanske.
    Stor kram från din stjärnsyster

    SvaraRadera