måndag 20 maj 2013

Dag + 39 - Lågt HB

Febern är i stort sett borta, och med hjälp av en Primperan mot illamåendet lyckades jag spela golf på en 6-håls bana med korthål (max 90 m) igår. Då fick maken förstås dra vagnen som har en pall så jag kunde vila en stund mellan varje slag. Längtar verkligen efter att kunna spela på riktigt!

Idag fick jag träffa Dr Katarina som hade en teori om varför jag hör min brusande puls i vänstra halvan av huvudet hela tiden: CVK-slangen stör flödet i venen ovanför nyckelbenet så det blir ett slags pneumatiskt brus. Det är helt ofarligt, men det känns bra att ha en idé om orsaken så jag slipper fundera över det.

CMV-provet (ett slags herpes) från i fredags var negativt, och det var ju också bra! Trombocyterna har sjunkit in i mitten av normalintervallet, och även dom vita och röda blodkropparna har sjunkit. Dom röda ligger runt 80 nu (dom tog ett snabb-HB idag), samma som fredagens värde, så det är läge för blodtransfusion. Vi kom överens om att vänta med det till besöket på torsdag, för annars hade jag fått vänta i 1½ timme på förberedelserna. Jag funkar ju rätt bra ändå, så det är inte panik, men det var intressant att få en förklaring till varför jag blir så andfådd och får mjölksyra för minsta lilla ansträngning. Det ska bli intressant att se vilken blodgrupp dom ger mig på torsdag - min eller donatorns! Det borde vara donatorns tycker jag.

Transplantationskoordinatorn Anna hoppade in för Kerstin (som var dubbelbokad) och tog mina prover idag. Det var kul att träffa henne som jag pratat så mycket i telefon med tidigare.

4 kommentarer:

  1. Kusinen i Sumpan20 maj 2013 kl. 22:11

    Då måste nästa steg vara ett varv med mig på lilla Bromma (http://www.bjorklidensgolfklubb.se/brommagolf/index.php/banan/banguide), säg bara till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får det ingå i dealen att du drar min vagn, för det orkar inte jag än! :-)

      Radera
  2. Hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll. Inga virus tack!

    Håll koll på att du får bestrålat blod. Mika fick vid ett tillfälle en felaktig påse och det kan leda till en hel del strul.

    Idag gjorde jag årets golfpremiär. Det är skönt att ha det gjort. Det var tufft att ta sig dit...

    Hoppas att du kommer ut på Bromma. En kompis till mig gjorde en HIO där, dock när det var provisoriska greener.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte om det där med bestrålningen, men när dom kom med påsarna idag berättade sköterskan att dom strålats för att vara extra rena. Jag ska kolla i fortsättningen att det är rätt!
      Ja det måste vara jobbigt att golfa med alla minnen och associationer, men bra att du kom ut i alla fall! Det är ju en sån bra aktivitet med frisk luft, natur, motion och lagom socialt. Försök fortsätta!!!
      Stor kram!

      Radera