måndag 27 maj 2013

Dag 46 - Provtagning och läkarbesök

Sen blodtransfusionen i torsdags har mycket blivit bättre; orken förstås, men också huvudvärken har försvunnit, kvällsfebern är borta, den brusande pulsen i huvudet har minskat betydligt, pulsen har gått ner lite och illamåendet är nästan borta. Magen är fortfarande lite skum och reagerar varje gång jag äter, men inget allvarligt. Ögonen är inte längre grusiga, men det var kanske en infektionstendens som gått över. I helgen har jag spelat 2 st 9-hålsrundor golf, med draghjälp, men i alla fall!

Syster Sandra tog hand om mig idag - tog 5 rör blodprover, lade om CVKn och tog bort stygnen som slangen är förankrad i hålet på bröstkorgen med. Tanken är att slangen med sin kuff (luftblåsa) ska ha växt fast innanför huden vid det här laget.

Efter en stund i väntrummet fick jag komma in till Dr Katarina. Förra veckan minskade hon dosen Fragmin en aning, bytte ut den ena Rapamune-tabletten om dan mot ytterligare en Prograf (båda avstötningshämmare) och tog bort Ciprofloxacin, antibiotikan mot blodbakterien som borde vara borta nu. Allt det här syftar till att skona levern som har lite höga värden. Övriga värden ligger som förväntat. Dom pendlar lite upp och ner, men det är så det brukar vara, och ingenting alarmerande.

Idag skrev hon ut D-vitamin eftersom jag inte får vara så mycket i solen, och en hudkräm eftersom huden blir torr efter transplantationen.

2 kommentarer:

  1. E de inte lite märkligt att de tappar på blod i ett hål och sen tappar ut det i ett annat...de e ju inte konstigt att blodet inte räcker till :-)
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har du rätt i. Jag ska tipsa dom om att det är bättre att låta mig behålla det blod jag har så får vi se och dom köper det! :-)

      Radera