torsdag 2 maj 2013

Dag 21 - Hemgång!

Så är äntligen dagen H här! Fast det tog lite längre tid än normalt. Dom hade inte fått svar på min odling i armhålan, och behövde veta vad det är jag har för att välja ett bra antibiotika i tablettform som ersättning för det intravenösa. Efter lite jagande visade det sig vara Pseudomonas, precis som i blodet (Dr Gustav kallade det för blodförgiftning (sepsis), och det är visst vad det heter när man får bakterier i blodet, men det hade inte jag fattat). Resistensbestämningen är dock inte klar, så dom valde ett antibiotika som kan funka, och ringer och ändrar om det visar sig vara fel. Just Pseudomonas kan vara lite knepigt att komma åt.

SSK Helena kom och lärde mig ta Fragminspruta i magen på mig själv. Inte kul, men jag ska ta dom i 3 månader, så jag måste ju fixa det. Lyckligtvis ska hela nålen stickas in, så det gick bra att blunda när jag stack in den i botten (det var inte min plan - det bara blev så och det funkade).

Jag fick packa ihop mina grejer och flytta ut i väntrummet medan jag väntade (passar ju bra!) för det var någon akutinläggning som behövde mitt rum.

Vid 3 fick dom iväg medicinbeställningen till apoteket, och efter det kom Dr Gustav för ut-snacket. Jag fick skriva en fullmakt så två USKor kunde hämta ut mins medikamenter eftersom jag inte ska röra mig bland potentiella smitthärdar. När dom kom tillbaka med 2 kassar fulla hade maken hunnit komma. Jag tog adjö och vi bar ner mina grejor till bilen. Vid 18 var vi äntligen hemma, exakt 4 veckor efter att jag skrevs in. Skönt!

På måndag ska jag in för provtagning och läkarbesök på Hematologen. Händer inget särskilt på sjukfronten tar jag ledigt från bloggen tills dess. Ha en skön helg!

5 kommentarer:

  1. Det gör du rätt i. Så otroligt värdefullt att få ha följt dig via bloggen de här veckorna. Ha det nu så skönt o njut av att vara hemma och av vårens intåg i din trädgård.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Va skönt att du äntligen fått komma hem igen! Njut nu så håller vi tummarna för att det blir bättre i armhålorna! Massor med kramar! /Loretto & Niklas

    SvaraRadera
  3. Ha det så skönt nu Anna-Karin och koppla av från allt ett tag. Inkl lämna datorn åt sitt öde ett tag, helt rätt.
    Vi tänker på dig ändå!
    Kramar i massor
    Christina och Johannes

    SvaraRadera
  4. Grattis, Anna-Karin!

    hemma till våren :)!

    /Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra att du har fått åka hem, har varit lite förkyld så jag har avvaktat besök.
      Njut och hoppas att du blir ordentligt ompysslad av familjen.
      Kram MONA

      Radera