torsdag 23 maj 2013

Blodtransfusion

Igår gick jag 9 riktiga golfhål med donatorn. Det var så kul att komma ut på en riktig bana, och gick riktigt bra trots det låga HBt. Donatorn fick förstås dra min vagn, lägga tillbaka torvor, laga nedslagsmärken och emellanåt pegga upp bollen och plocka upp den ur hålet, men ändå! Svårast var att slå med drivern som kändes så himla tung, men det blir väl bättre med lite mera ork!

Idag var det provtagning igen. Syster Carina tog ett snabb-HB som fortfarande visade kring 80, så vi bestämde oss för ett tillskott av röda blodkroppar. Blodanalysen som Anna skickade iväg i måndags visade att AB0-gruppen är "ej bestämbar" och Rh är negativt. Man brukar under övergången mellan blodgrupperna ta en neutral typ, så därför fick jag två påsar 0-, som råkar vara min ursprungliga blodgrupp. Den kan ju ges till alla övriga grupper. Förutom alla vanliga kontroller och säkerhetsåtgärder var blodet bestrålat för att ytterligare öka renheten för oss infektionskänsliga.

Transfusionen tog 2 timmar, som jag ägnade åt att ligga och läsa. Dr Hans var också förbi och tittade på mina ögon som känts grusiga dom senaste dagarna och i morse när jag vaknade var lite kläggiga. Det såg dock inte särskilt oroväckande ut, så vi avvaktar och ser hur det utvecklar sig.

3 kommentarer:

  1. Härligt att höra om golfen! Känns det nån skillnad i ork efter det röda tillskottet? Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag kan också tänka mig att det är roligt för dig att komma igång med golfen, även om jag aldrig har provat på det själv. Du kämpar bra för det är säkert jobbigt! Hoppas du är starkare efter blodtillskottet!
    Stor kram
    Ann-Marie

    SvaraRadera
  3. Uppgraderad från donator till caddie. Även mitt värde går åt rätt håll :-) Jobbigt att du trots allt ändå är bättre än jag i golf, men man kan ju inte få allt...

    SvaraRadera