måndag 26 maj 2014

Dag +410: Läkarbesök med bara positiva besked

Nu är jag nyss hemkommen från ett positivt läkarbesök hos Dr Katarina. Efter att ha diskuterat hur jag mår gick vi igenom ett antal punkter. Här kommer resultaten:

  • Benmärgsprovet för två veckor sedan var helt normalt. Två av dom testade celltyperna (CD3 och CD33) låg på ca 99% donator, och dom övriga (CD19 och CD34) låg på över 99%.
  • Spirometriprovet (lungfunktionstest) som jag gjorde för tre veckor sedan var jättefint. Hon tyckte till och med att det var bättre än förväntat efter en stamcellstransplantation. Det gör att vi vågar ta bort en del förebyggande mediciner.
  • Värdena från senaste blodprovet för två veckor sedan var bra. Kreatininet (njurvärde) är fortfarande lite högt (107), men det är ingenting alarmerande. 
  • Jag frågade om vilka vaccinationer jag bör ta förutom dom jag får på Huddinge och TBE som jag redan börjat med. Svaret var Twinrix om jag ska resa utanför Europa och övriga vaccinationer enligt resmål om jag ska ut och resa. Gula febern ska man dock helst inte ta, så blir det aktuellt att vandra i Amazonas får jag konsultera Hematologen och vaccinationscentralen innan. Jag har läst att man numera kan vaccineras mot bältros, men det är inte effektivt om man genomgått en stamcellstransplantation sade Dr Katarina.
  • Jag undrade lite om sköldkörtelsfunktionen och ferritin-värdet (bundet järn) som jag läst kan vara riskfaktorer. Det var länge sen dom kollade dessa, så Katarina lade in det på nästa provtagningsomgång.
  • När det gäller solen ska jag vara i solen till skillnad från förra sommaren. Jag ska inte ligga och sola, men behöver inte smörja mig så fort jag ska gå ut en stund, och behöver inte ha heltäckande klädsel. Vanligt sunt förnuft tolkar jag det som. Det d-vitamin man skapar själv av solexponering är mycket bättre än det man får i sig i droppar och tabletter.
  • Så gick vi igenom medicinlistan och tog bort D-vitamindropparna, Noxafil (mot svamp), Valtrex (mot virus) och Prograf (immunhämmande). Bactrim (mot bakterier) får jag sluta med om jag vill. Svårt för mig att bedöma, men eftersom vi tagit bort så mycket annat kanske jag tar Bactrimn ett tag till för säkerhets skull så inte allt försvar försvinner i ett svep. Kvar är bara Calcichew med kalcium och d-vitamin.
  • I övrigt kan jag börja leva mer som vanligt. Det är nu ok att på restaurang, bada i bassäng, vara bland folk och äta rå lax (sushi) och blodiga biffar. Det enda jag fortfarande inte får göra är att äta mjuka dessertostar (opastöriserade) och kallrökt lax. Detta gäller under ett år till. Jag ligger nog lågt med plastförpackad skinka också, för matvaror som har förvarats utan uppvärmning riskerar att ha ökad halt listeria-bakterier. Jag får inte heller riva mögliga gamla hus, men det ska jag nog kunna avhålla mig ifrån.
Jag börjar med att njuta av min kinesiska
buskpion som blommar nu.
  • Den här sommaren ska jag koppla av, göra det jag tycker är roligt och njuta för att samla krafter enligt doktorns order. Ofta kommer en stor trötthet under år två när den psykiska påfrestningen kommer ifatt en och när man själv förväntar sig att allt ska vara som vanligt så man kör för hårt. Sjukskrivningen förlänger hon på heltid till sista augusti, och sedan blir det en avtrappning.
  • Blodprover tas fortsättningsvis var 4:e vecka, och nästa läkarbesök blir i höst.
Med andra ord blir det ännu glesare med blogg-inlägg framöver om jag inte blir sjuk eller så. Hör ni inget så behöver ni inte bli oroliga. Jag är bara ute och njuter av sommaren!

15 kommentarer:

  1. Fantastiska resultat och klokt att fokusera på återhämtning efter allt du gått igenom! Jag bjuder på fika i restaurangen efter nästa runda, nu när du får följa med in ;-) Klam /lb

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt. Vad du har kämpat! Vad härligt att få de provsvaren nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns jättebra såhär inför sommaren! Hoppas det håller i sig bara!
      Ha en skön sommar!

      Radera
  3. vilket härligt besked! Så jag hoppas att det blir glest med bloggande framöver!! Vi kan ju ta en lunch nån gång i juni på Bergianska, nu är vi ju heller inte beroende av att sitta ute!
    Kram

    SvaraRadera
  4. That's a fantastic report, so pleased for you! Hope you have an amazing summer and stay well. I hope to be going home soon. Will email you an update before too long.
    Love , Sheila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great to hear that you may be going home soon! I hope that you are feeling well under the circumstances, and look forward to the update.
      Hugs!

      Radera
  5. Så härligt med ett så positivt läkarbesök! Jag blir glad för din skull.

    "Jag får inte heller riva mögliga gamla hus, men det ska jag nog kunna avhålla mig ifrån."
    Haha, förlåt mig, men där skrattade jag gott för mig själv... kunde för mitt inre se Nyckelpigan stå med en slägga framför ett fallfärdigt hus och desperat försöka hålla sig ifrån att slå på det... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan jag också se bilden framför mig! Hahaha.... Helt absurt.
      Kramar

      Radera
  6. Underbart!!!!!!!!!!!!!!
    Kram från Christina

    SvaraRadera
  7. Oj, vad skönt att bli av med alla mediciner utom Bactrim & Calcichew!! Grattis. Och det verkar som att du har gått om mig nu vad gäller återhämtning. Jag har ju en hel massa mediciner kvar och måste fortfarande ta blodprover varje vecka... Men jag måste fråga min läkare om det där med dessertostar. Jag har inte hört några restriktioner om maten nämligen och så sent som i helgen så åt jag Brie.
    Njut av sommaren bäst du kan min vän. Vi hörs snart för en fika (ute i solen!)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt att du inte hört om några matresstriktioner. Rå fisk, blodiga biffar, plastinpackad skinka, kallrökt lax, ädelost, opastöriserade ostar mm har jahg hållit mig borta ifrån. Det måste du verkligen kolla!
      Jag ser fram emot fikan!
      Kram

      Radera
  8. Blev så otroligt glad när jag såg det här!! Vilka fantastiska nyheter! :) Nu hoppas vi på att det blir väldigt glest mellan inläggen! Vi kanske kan ses någonting framöver? Massor med kramar och stort grattis!!! /Loretto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ses gärna! Efter midsommar kanske?

      Radera