måndag 12 maj 2014

Dag +396: Benmärgsprov

Det är riktigt skönt att golfa även om inte vädret är perfekt!
Den senaste veckan tycker jag att orken börjar komma tillbaka ordentligt. Det beror nog delvis på att jag slutade med Mycostatin för en vecka sedan (efter telefonkontakt med Hematologen) och delvis på att golfspelet ger bra träning. Jag har t.o.m. orkat dra vagnen själv i 9 hål med litre hjälp i uppförsbackarna. Efter en golfrunda behöver jag förstås vila och sova lite, men det är ändå en klar förbättring.

Idag har jag varit på Huddinge och tagit benmärgsprov. Dom tog två omgångar och riktade om nålen emellan, för det skulle räcka till bio-banken också (något av forskningsprojekten som jag gått med på att delta i). Det var Dr Katarina (inte min vanliga) som tog provet. Det smärtar ner på baksidan av låret när dom drar ut benmärgsvätskan, men det går snabbt över. Smärtan lindras lite av att och SSK Marie instruerar mig om andningen och masserar på ryggen samtidigt för att avleda uppmärksamheten. Efteråt är det lite ömt, speciellt när man kommer åt, men inte värre än ett ömmande blåmärke. Jag hade kunnat ta blodprover idag också, men sparar det till en annan dag för att sprida ut perforeringen lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar