fredag 9 maj 2014

Dag +393: Spirometriprov

Magnolian blommar utanför sjukhuset,
men många blommor är bruna i kanten
av kylan misstänker jag.
Som en del av ettårskontrollerna gjorde jag idag spirometriprov (lungfunktionstest). När jag väl kom dit vill säga! Först hade det varit en krock på E4 så vi fick sitta i en mycket långsam kö rätt länge, men jag hade tagit till 25 min extra så det skulle ordna sig. När vi precis skulle svänga in på Huddinge sjukhus blev taxin invinkad i en poliskontroll. Föraren fick visa körkort och taxikort, blåsa i alkotesten, visa vilo-journalen som skulle analyseras av två poliser och till sist printa ut en jättelång remsa som sen analyserades av en hel flock poliser. Och då visste dom ändå att jag hade en tid som vi var lite sena till. Och taxametern tickade på hela tiden. Nu är just det inget problem för mig eftersom jag betalar ett fast pris för mina sjukresor, men hur gör man annars?

Lite lätt försenbad kom jag till slut fram i alla fall och fick komma in och göra mina tester. Jag fick sitta i en liten glashytt och blåsa i ett munstycke för att testa fyra olika saker, tre blåsningar för varje sak så man ser att resultatet är någorlunda konsekvent.
Vi testade:

  • Lungvolymen.
  • Hur mycket luft som finns kvar i lungorna när man tror att man tömt allt.
  • Hur effektivt syre överförs till blodet.
  • Lungvolym när man trycker på så mycket man kan.

Hon kunde inte avslöja resultatet, men det verkade inte vara något dramatiskt fel vad jag förstod.

En timme tog det, och sedan kunde jag åka hem igen. För övrigt verkar det gå åt rätt håll. Illamåendet är rätt svagt nu (fast inte borta). Eventuellt beror det på den förebyggande svampmedicinen Noxafil, så jag hoppas jag får sluta med den i samband med läkarbesöket om ett par veckor. Orken blir också bättre tycker jag, även om jag fortfarande lätt blir trött, och vilar och sover en hel del på dagarna.

Nästa vecka är det blodprov. Ha en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hoppas provet gick bra! Vilken dag har du läkarbesök? Jag ska vara på HS för besök hos dietist och läkare den 27 maj hela förmiddagen. Det råkar inte vara samma dag?
    Helgen har varit bra hoppas att din också var det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läkarbesök 26/5, så det var nära men inte riktigt träff. Helgen har varit bra här också!
      Kram

      Radera