tisdag 27 januari 2015

22 månader: Mammografi

En stämningsbild för att visa mina läsare i Sydafrika
vad dom missar!
Så var mammografin avklarad för denna gång. Jag hade en relativt tidig morgon-tid, så det var inga problem att få parkering vid Karolinska i Solna. När jag åkte därifrån däremot var det fullt! Det är inte min favorit-undersökning, så på väg därifrån slank jag in på caféet och köpte med mig en latte och kanelbulle. 65 kronor!!!! Är det jag som blivit gammal eller är det inte väldigt dyrt på ett sjukhuscafé? Det hade jag i alla fall gjort mig förtjänt av, och jag njöt av varenda krona i bilen på vägen hem.

Förkylningen blir bättre och bättre. Jag har fortfarande lite lätt feber, speciellt på eftermiddagarna, snorar och hostar lite, men jag klarar mig med lite nässprej då och så, så det är helt OK.

Nu tänkte jag tycka till lite om försäkringskassan. Dom får så himla mycket skit för det mesta, men nu har dom faktiskt gjort mig glad. Under min kraftiga och långdragna förkylning har det varit uteslutet att jobba alls, så jag anmälde det till F-kassan. Men jag klantade mig på så sätt att jag tittade på fel ställe på deras hemsida och trodde jag skulle anmäla mig från dag 14 när jag skulle ha gjort det från dag 7. Dag 14 bad jag om ett läkarintyg från min läkare i samband med att jag var på Huddinge och tog odlingsprov. Intyget kom dock aldrig, så jag fick ringa och påminna via sköterskan två gånger. När pappret slutligen kom var det daterat den dag det skrivits ut, och inte då jag först begärde det. Suck!!! Jag beskrev det här för F-kassan på telefon och sedan i anmälan, men det var ju inte alls självklart att jag skulle få ersättning efter först mitt misstag och sedan läkarens. Men när månadens utbetalning kom har jag fått full sjukpenning för alla dom dagar jag varit oförmögen att jobba, och utan minsta försening trots att det blivit lite sent anmält och behövde utredas p.g.a. fel i anmälan. Den här gången blev det i alla fall en stjärna i kanten för Försäkringskassan.

Nu kommer två veckor utan några planerade sjukvårdsaktiviteter alls, och i vecka 8 är det dags för månadens blodprov.

4 kommentarer:

  1. Skönt att lite går din väg ibland också, syrran :-) Får man något svar på mammografi eller är det bara om det är något som inte är som det ska, som de hör av sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ett brev efter 2 veckor om det är ok. Är det inte ok tror jag att dom ringer, men jag hoppas att jag inte ska behöva lära mig hur dom gör! :-)

      Radera
  2. Hallå!
    Det var länge sedan jag läst bloggen.
    Kul att läsa att det går bra för dig och att du blir bättre och bättre.
    Du har verkligen fått vara med om en hel del!

    Antar att golfbanorna snart är i spelbart skick hos er.
    Hos oss i Boden lär det dröja då fairway täcks av ett 10-20 cm tjockt islager.
    Nåja, den som väntar på något gott...

    En av golfdamerna hos oss har fått AML och ska ev transplanteras.
    Jag har gett tips om din sida då den innehåller mycket bra info hur det kan vara.

    Ta väl hand om dig,
    kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt att höra ifrån dig! Jag hoppas att du och familjen har det bra!!!
      Ja, jag är verkligen tillbaka i livet igen! Jobbar och står i. Det är fantastiskat skönt!
      Dom har faktiskt öppnat golfbanorna här nere, men vi har inte hunnit vara ute ännu. Däremot har vi varit en vecka i Spanien med golfklubben, så vi har startat säsongen i alla fall.
      Det gläder mig om din golfkompis kan ha någon nytta av min blogg. Hoppas det går bra förhenne!
      Stor kram!
      Anna-Karin

      Radera