onsdag 21 januari 2015

21 månad: Bentäthetsmätning

Huddinge sjukhus i vinterskrud
Förkylningen är bättre, men långt ifrån bra. Jag kan fortfarande inte känna smak mer än nån enstaka stund, hostan hänger i om än inte lika enträget och näsan rinner emellanåt. Men det verkar ju gå åt rätt håll i alla fall och det är ju bra. Jag jobbar halvtid åt kund sedan i måndags, och det är väldigt roligt att vara på banan igen. Men det är skönt att ta det lite på deltid till en början, för jag blir hemskt trött!

Idag var jag i Huddinge på eftermiddagen för bentäthetsmätning. Det är en svag röntgenundersökning där dom kollar hur mycket mineraler det finns i ryggraden och höftbenen. jag fick ta bort allt med metall i (smycken, brallor med dragkedja och BH med hyska och hake) och ligga på en brits. Sen åkte en arm fram och tillbaka och tog bilder.  För höftdelen fick jag vinkla fötterna mot ett stöd och spänna fast dom så lårbenshalsarna skulle synas ordentligt. Helt smärtfritt och över på några minuter. Men det går ju en halv dag ändå för resorna.

Nästa vecka är jag kallad på mammografi. Det har inte med transplantationen att göra utan är del i den vanliga screeningen, men det får hänge med här på bloggen i alla fall.

1 kommentar:

  1. Attans snuva!
    Mammografi ja. den var jag på för dryga veckan sen. Jisses så proffsiga de är! Inget fanns. Hoppas på samma för dej!
    <3

    SvaraRadera